In de wolken

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Love door Jaume Plensa, 2017-18

 

Elf fonteinen in de elf Friese steden, geplaatst n.a.v. Leeuwarden Culturele hoofdstad van Europa 2018.

 

                             Leeuwarden

 

 

                               Als de fontein in werking is, zijn de hoofden aan de onderkant gehuld in een wolk van mist.

 

                               Jaume Plensa: ”Het viel me op dat de wolken in Friesland altijd zo laag hangen. Dat bedoel ik

                               positief. Je kunt hier de hemel aanraken.’’ De Catalaanse kunstenaar was geïntrigeerd door de

                               grondmist boven de Friese velden.

 

 

 

 

 

 

Gender

 

Op een vraag enige jaren geleden of in zijn beelden het lichaam altijd mannelijk is en het hoofd vrouwelijk, antwoordde Plensa: “De totale figuur is een hermafrodiet, maar de hoofden die ik in albast en steen maak, zijn altijd meisjes van 9-12 jaar oud. Toekomst is in beginsel vrouwelijk. Mannen kunnen zaken in beweging brengen, maar het niet vasthouden. Ze kunnen iets laten gebeuren, maar hebben geen geheugen.”

 

Het zou bij de fontein om een meisje en een jongensachtig meisje kunnen gaan, maar de kunstenaar heeft zelf in een interview gezegd dat het bij de fontein om een meisje en een jongen gaat

 

 

 

 

 

 

Gesloten ogen

 

Plensa: “All my portraits have the eyes closed in a dream state position. The idea being that when someone is in front of the head of the sculpture, it’s somewhat of a mirror. What I am trying to do is invite them to look into themselves. Many times we are hiding an enormous amount of beauty inside ourselves that no one can see. Even we ourselves are unsure of it. The idea is to give a very spiritual message in a very traditional medium.”

 

 

 

 

 

 


 

Jaume Plensa (Spanje, 1955)

 

www.jaumeplensa.com            Wikipedia

 

 

Ter gelegenheid van een expositie in Chicago, november 2017, werd Plensa geïnterviewd; een fragment:

 

Vraag: Please tell me a little bit about your focus on the face

 

Plensa: Well actually, you know, when I did the Crown Fountain, it was for me, something extraordinary to have that relationship with the people who we were filming at that time. We did all the video, and then we did incredible post-production, stretching the faces to fit all the mouths in the same place, the eyes in the same place, to try to give the same spread to all the portraits even if they have different origins, different ages and shapes.

 

 

 

 

When I finished that project I was so moved by the relationship with people that I decided to continue in parallel with my work with text portraits. But, I decided at that moment only to do portraits of a young woman, because I always thought memory and future were female – men are a beautiful accident, but just an accident in-between.

 

Since that moment, that was around 2004, I’ve been taking portraits –maybe I did 14, maybe less. I used [them] a little bit as a canvas where I could dabble in different ideas - elongating, stretching. I did many things with them [and] with mesh heads only. For me it continues to be important that when you finish the portrait you realize you are not doing any specific person, you are making a kind of mural where we can feel reflective. It’s taking this kind of spiritual position, with the eyes closed, as always.

 

 


 

Stationsplein, Leeuwarden

 

11fountains.nl: Elf fonteinen in de steden van de Elfstedentocht      

 

Foto’s: maart  2018

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina 11Fountains