Vrouwfiguur
Vrouwfiguur door Else Ringnalda, 1986
dubbelbeeld: met bronsobject van Norman Dilworth
De naaktheid van de vrouw raakt de buurtbewoners: in de
winter krijgt het beeld een sjaal om of een muts op.
|
Het (voormalige) stadsdeel Westerpark schrijft over dit
beeld:
De
opdracht voor een figuratief beeld en een niet-figuratief object kwam voort
uit het Structuurplan beeldende kunst Westerpark/Overbrakerpolders, van
Aart Wevers uit 1985. De combinatie van twee beelden was gesitueerd in het
oude park aan de Haarlemmervaart.
Aan
twee tweetallen kunstenaars werd een ontwerp gevraagd. Beide ontwerpen
ontvingen grote waardering, waarna de eerste (van Tolman en Pallesen) voor
het park werd gekozen. Het tweede ontwerp van Rignalda en Dilworth is op
het Van Oldenbarneveldtplein gerealiseerd.
De
bronzen vrouw van Else Rignalda 'kijkt' naar het object van Dilworth. De
fragiele, meisjesachtige figuur is verfijnd, is klassiek in de traditie van
de beeldhouwkunst, en modern in de zin van eigentijds.
Rignalda
appelleert in haar werk naar de 'homo ludens'. De spelende mens, zoals die
door beeldend kunstenaar Constant in de jaren vijftig werd voorgesteld in
zijn New Babylon project: de creatieve nomadische mens die in de
arbeidsloze maatschappij van de toekomst de leefomgeving en cultuur vorm
geeft.
|
De
kern van het werk van Norman Dilworth is de aandacht voor geometrische en
natuurlijke verhoudingen. Dilworth is ook geļnspireerd door Piet Mondriaan.
Waar bij Mondriaan de natuur een belangrijk uitgangspunt was om tot abstractie
te komen, zo is bij Dilworth het natuurlijke groeiproces een belangrijk
conceptueel referentiepunt voor zijn sculpturen en papierwerken. Voor
werken in de openbare ruimte gaat hij bewust op zoek naar aansluiting met
de beleving van de mensen erom heen.
|
Else Rignalda
(1958)
Iets maken waarin ze zichzelf overtreft is haar drijfveer,
de Homo ludens (spelende mens) haar
inspiratiebron. Zij probeert het innerlijk en uiterlijk van de Homo ludens te verbeelden. Haar spelende
mensen zijn gelijkwaardig, ongeacht geslacht, geloof, ras of geaardheid. Het
zijn individuen met een onafhankelijke creatieve geest. De bronzen beelden
stralen een grote innerlijke vrijheid uit en bezitten een argeloze erotiek.
Rignalda heeft ook Flipje gemaakt, het beeld van een
fruitmannetje in de jam-stad Tiel.
www.elseringnalda.nl
Wikipedia
Norman Dilworth
(1931)
Norman Dilworth, geboren in 1931 in Engeland, heeft lange
tijd in Amsterdam gewoond en gewerkt. Hij volgde zijn opleiding aan de School
of Art in Wigan en aan de Slade School of Art in London. Daar trad hij in
1970 toe tot de kring van concreet en systematisch werkende kunstenaars.
Dilworth werd op latere leeftijd ook geļnspireerd door Piet Mondriaan. Waar
bij Mondriaan de natuur een belangrijk uitgangspunt was om tot abstractie te
komen, zo is bij Dilworth het natuurlijke groeiproces een belangrijk
conceptueel referentiepunt voor zijn sculpturen en papierwerken.
Wikipedia
Nassaukade / van Oldenbarneveldplein
Foto: juli 2006 en 2010
Startpagina Buitenbeeldinbeeld
Buitenbeelden in
Amsterdam West
|