Kostwinner

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Drie generaties door Constance Wibaut, 1948-1950

 

 

Hoeksteen

 

Fier torent vader met een huizenblok in de hand boven zijn verwanten uit. Dochter staat tegen hem aan en zijn hand rust beschermend op de schouder van zijn oude moeder. Beide vrouwen reiken in de compositie tot zijn middel. Deze man staat pal voor degenen die afhankelijk van hem zijn, hij biedt ze een onderkomen, zorg en veiligheid. Grote afwezige is de vrouw/moeder/schoondochter, ze is waarschijnlijk de was aan het ophangen.

 

Met de ogen van nu

 

Er zijn drie generaties afgebeeld, grootmoeder, vader, dochter. Met vrouwenogen van nu, stoort de compositie. Introspectie waarom dat zo overkomt levert de volgende analyse: De bedoeling van het werk is drie generaties uit de beelden waarin de generatie die in de kracht van het leven is, zorgt voor de oudere en komende generatie. Wat uitgebeeld is: een man die sterk domineert over twee van hem afhankelijke wezens: vrouwen. Dat levert een bijsmaak op. Die bijsmaak zou er niet zijn als één van de twee afhankelijken man zou zijn, de grootmoeder een opa of de dochter een zoon.

 

 

 

 

 

 

Socialistische signatuur

 

Het huizenblok tussen de Granidastraat en de Gulden Winckelstraat is gebouwd tussen 1947 en 1950. De socialistisch georiënteerde woningbouwvereniging De Dageraad was de opdrachtgever, G.J. Rutgers de architect. De socialistische signatuur van De Dageraad is herkenbaar in het beeldhouwwerk van Constance Wibaut dat zij in opdracht van de woningbouwvereniging maakte. ‘Mej. Stans Wibaut’ was voor de opdracht aanbevolen door prof. Bronner.

 

 

 

 

 

 

 


 

Constance Wibaut (1920-2014)

 

De kleindochter van de Amsterdamse wethouder Wibaut is aan de Rijksakademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam opgeleid tot beeldhouwster. Na haar opleiding vertrok ze naar New York om daar de mode te illustreren voor Women’s Wear Daily. Twee jaar later, in 1948, keerde ze kort terug voor haar eerste beeldhouwopdracht: bovenstaande beeldengroep voor de woningbouwvereniging De Dageraad. In 1953 kwam ze definitief terug en werkte ze tot 1971 als mode-tekenares en redactrice voor Elseviers Weekblad. Mevrouw C.H. Kouwer-Wibaut heeft veel portretten op haar naam: o.a. Ellen Vogel, Ton Lutz, Fons Rademakers, Ed van Thijn en Arie Keppler.

 

Wikipedia

 

 

 

 

 

 

 


 

Leeuwendalerspad

 

Foto’s:  maart 2012

 

 

Startpagina

 

Buitenbeelden in Amsterdam West