Wachter

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wachter I door Shinkichi Tajiri, 2004

 

 

Oorlogsherinneringen

 

Tajiri maakte zijn eerst serie krijgers toen hij een paar jaar na de oorlog vanuit de VS in Parijs arriveerde en in de leer ging bij Zadkine. Tajiri:

 

Al mijn krijgers zijn pogingen om angsten te bezweren, demonen te bverdrijven of nachrmerries te verwerken.” In de oorlog had hij veel medestrijders om zich heen zien sneuvelen en dat had een onuitwisbare indruk gemaakt. “Met mijn beeldhouwkunst probeer ik vorm te geven aan de psychologische littekens die al die indringende ervaringen hebben achtergelaten.” en  “Krijgers, strijders en samoerai, daar heb ik van 1945 tot 1951 een hele serie van gemaakt, bij wijze van therapie denk ik. Om de demonen van de oorlog uit te bannen.”

 

 

 

 

 

Samurai

 

Tajiri heeft Japanse wortels, de familie van zijn vaders kant komt uit een oud samoerai-geslacht. Rond zijn negende hoorde hij het vermaarde Japanse volksverhaal uit 1701 over de 47 ronins, de samoerai-strijders die hun leider hadden verloren en wraak namen.

 

In 1995-96 vatte Tajiri het plan op om de 47 ronins te vereeuwigen in beelden. Dat plan is niet geheel ten uitvoer gebracht. De kunstenaar in 2003 in de Groene Amsterdammer:

 

Niet lang geleden ben ik voor de tweede maal begonnen samoerai te maken, gebaseerd op een zeventiende-eeuws incident waarbij 47 samoerai een heer doodden die hun heer had omgebracht. Ik besloot dat ik er 47 moest maken. Ik heb er nog maar negentien gemaakt en nu ben ik verveeld. Ja, lach maar. Ik kan er maar zo’n vier per jaar maken. Als ik een vent als Corneille was geweest zou ik heel kleine variaties hebben kunnen maken. Maar nee, ik moet altijd een nieuw element nastreven en dat is het moeilijke, met een nieuwe invalshoek komen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er erg verveeld van ben.

 

 

 

 

 

 

Brugwachters

 

Naar aanleiding van de afschaffing van de dienstplicht in 1996 kreeg de kunstenaar een opdracht voor een beeld bij voor het Ministerie van Defensie in Den Haag. Het werd een krijger / wachter. In 2003 kreeg Tajiri opdracht van de gemeente Venlo wachters te maken voor een gerenoveerde brug. De wachters zijn de hoeders van de stad en waarschuwen blijvend tegen agressie, geweld en oorlog. Sinds 2007 staan de vier beelden aan weerskanten op de brug (twee in dubbele uitvoering).

 

Tajiri: “Sinds mensenheugenis spelen defensief ingestelde wachters een fundamentele rol in onze beschaving. Door dag en nacht alert, waakzaam en weerbaar te zijn, behoeden ze gemeenschappen voor gevaren. In hun sterk samengebalde, strijdbare kracht zit een positief mentaal streven.” en “Ik ben altijd geïnteresseerd geweest in de fysieke en psychologische aspecten van uitrusting en uitdossing. [..] Mijn defensieve wachters zijn in psychologisch opzicht ook reuzen.”

 

Tajiri kreeg een kopie van ieder brugbeeld onder voorwaarde dat deze beelden niet samen en niet in Nederland verkocht mogen worden. Wachter I is het eerste beeld van de brug. De wachter straalt vriendelijkheid uit met zijn schild in de vorm van een vlinder op een tak. Als een ME-er die bloemetjes in zijn schild gevlochten heeft.

 

 

 

            

 

Het beeld was opgenomen in de sculptuur-tentoonstelling ArtZuid 2009. Na de expositie is het blijven staan.

 

 

 

 

                     Maasbrug, Venlo

 

 


 

Shinkichi Tajiri (1923-2009)

 

Tajiri is in Amerika geboren uit Japanse ouders. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werden Japanners beschouwd als staatsvijanden en opgesloten in concentratiekampen, ook Tajiri en zijn familie. Om te ontsnappen aan het kamp meldde hij zich aan bij het leger en vocht mee in Italië. Na de oorlog studeerde Tajiri aan het Art Institute in Chicago, maar vertrok in 1948 naar Parijs uit protest tegen de behandeling die de Japanners in en ook na de oorlog hadden ondergaan.

 

In Frankrijk schoolde hij zich verder bij Zadkine en Léger en vestigde zich in 1956 in Nederland. Met Wessel Couzijn, Hans Verhulst, Ben Guntenaar en Carel Kneulman richtte hij in 1959 de ‘Groep A’dam’ op, het werk van de groep werd gekarakteriseerd als ‘de Cobra van de Nederlandse beeldhouwkunst’.

 

In het begin van zijn loopbaan maakte hij grillige objecten van schroot. Uit geldnood ging hij op zoek naar goedkope materialen en bij een schroothandelaar construeerde hij ‘junksculpturen’. Wegens plaatsgebrek moest hij deze beelden vaak weer op de schroothoop achterlaten. Later experimenteerde hij met uiteenlopende materialen.

 

 

 

Wikipedia

 

www.shinkichi-tajiri.com

 

 

 

 

 

 

 


 

Apollolaan, Amsterdam Zuid

 

Foto’s: oktober 2009, mei 2011 en juni 2013

 

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

Buitenbeelden in Amsterdam Zuid