Zelfportret

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zelfportret-4 door Caspar Berger, 2007

 

 

 

 

 

 

De ogen van de zelfportretten van Berger zijn altijd gesloten, een gevolg van de gebruikte techniek. Het benadrukt de suggestie van zelfonderzoek, introspectie. Als bij het gieten het brons tussen de naden van de mal-delen vloeit, vormen zich flenzen. Berger haalt ze niet weg, het geeft een extra dimensie aan het beeld. Bij zelfportret 4 lijkt de flens bij de neus een waterspiegel waar de man net boven uit komt, om het hoofd lijkt het een aura, om de schouders de rouches van een feestjurk, om de armen en benen de vervellende huid van iemand die te lang in de zon heeft gezeten. In het geheel lijkt het een dwangbuis met de man als gevangene.

 

 

 

 

 

 

Het begin

 

In een interview voorjaar 2013 vertelt Berger over het maken van zelfportretten: “Op gegeven moment zag ik in het Rijksmuseum een zelfportret van Jan Gregor van der Schardt uit de 16e eeuw. Daarvoor zijn er misschien nog één of twee te vinden maar dat is het binnen de beeldhouwkunst. Het onderwerp in de schilderkunst is heel groot, in de beeldhouwkunst is het vanuit de geschiedenis helemaal geen onderwerp geweest. En dat had natuurlijk te maken met de fysieke beperkingen die het had. Een schilder had natuurlijk de mogelijkheid van een spiegel en het canvas, maar de beeldhouwer kon zich natuurlijk niet van achteren zien.

 

Dus hoe zou Van der Schardt het nou gedaan hebben, want die spiegels waren nog niet zo goed. Misschien heeft hij een afgietsel van zichzelf gemaakt. En dat idee, die gedachte over het afgietsel, was voor mij de aanleiding om afgietsels te maken om te kijken of ik daar zelfportretten mee kan maken. En dat was eigenlijk de start.”

 

 

 


 

Caspar Berger (1965)

 

www.casparberger.nl        Wikipedia

 

 

 

 

 

 

 


 

Beeldenpark Landgoed Anningahof, Zwolle

 

Foto’s: augustus 2018

 

 

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina Anningahof