The week after

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Barbielon Booze door Stefan Gross, 2014-15

 

 

 

 

 

 

Overgangsrite

 

Je bent geslaagd voor je eindexamen en dat wil je weten: samen met je vrienden bijna non-stop hijsen, binge-drinken. De lege kratten zijn de stoere en triomfantelijke getuigen van een wilde week. Muurtje of toren bouwen van de kratten is ook geinig, vestigt de aandacht op het even helemaal los gaan na die afgesloten periode -here we come, adulthood!-. Maar het bouwen wil niet zo lukken, en vreemd .. het waren toch roze olifanten die je zou gaan zien en geen roze krátten?

 

 

 

 

 

 

Kunst?

 

De kunstenaar: “Het [werk] is mijn poging, om van een zeer functioneel gebruiksvoorwerp het tegenovergestelde te maken. De tussenschotten, de flesjes, alles is in dun, doorschijnend roze materiaal uitgevoerd om de lichtwerking en het kratje visueel zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Ik ontneem ze, met de kleur roze, zelfs de oerdegelijke accociatie van bier. Het kratje is handgemaakt, een unikat, maar daardoor ook slecht te stapelen. Kom ik met deze poging, als ik dan toch voor babylonse stapeling ga in de buurt van een kunstwerk?”

 

Perfect product

 

“Een krat is een perfect vormgegeven industrieproduct voor maximale stevigheid en bescherming voor het glas, met zo min mogelijk materiaal. Vaak met een historische uitstraling van een deftig product als bier. Als je goed kijkt zijn in die kratten enkele basisprincipes van architectuur verwerkt. Ik gebruik kratten van Hertog Jan bier (mijn buurman had nog een paar lege kratten staan) en ik zie zelfs elementen uit de Gotiek in terugkomen.”

 

 

 

 

 

Procedé

 

Gross: “Plastic vertegenwoordigt voor mij de aardoliemaatschappij van nu: we love to hate it, maar kunnen niet zonder. En plastic kan alle vormen aannemen.” De kunstenaar ontdekte bij toeval het procedé voor het maken van zijn ‘Oilplastic’ beelden. In een steelpannetje smelt hij melkwitte korreltjes van thermoplast waaraan hij pigment toevoegt. Het vloeibare plastic wordt in, of in het geval van de kratten met flesjes vermoedelijk over, mallen gegoten. Met verfbrander en strijkijzer last Gross vervolgens de gestolde vormen aan elkaar.

 

Roze

 

De beeldouwer gebruikt veel roze-tinten omdat de kleur naar zijn ervaring versterkt wordt door het doorschijnend effect. Een effect dat hij al uit zijn tijd als glazenier kent: “De dingen zien er door de kleur erg appetijtelijk uit. Je wil er als het ware in kruipen.”

en “Roze staat voor kwetsbaarheid, opwinding en het symboliseert voor mij vergankelijkheid.”

 

 


 

Stefan Gross (Dtsl. 1964)

 

www.stefangross.nl

 

Gross woont en werkt sinds 1997 in Nederland.

 

 

 

 

 

 

 


 

Beeldenpark Landgoed Anningahof, Zwolle

 

Foto’s: augustus 2015

 

 

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina Anningahof