Blauwe rat Afterwar Delight
door Pepijn van den Nieuwendijk, 2006 Van den
Nieuwendijk houdt van geschiedenis, archeologie, oude verhalen en sprookjes. Met
elementen uit deze werelden bouwt hij zijn eigen wereld in olieverf en
keramiek. Zo is de outfit van de rat in Afterwar Delight gebaseerd op
militaire kledij, deels middeleeuws, deels uit de Eerste Wereldoorlog: de
helm is gebaseerd op de Duitse pickelhelmen maar dan met een grote pluim. Op het
borststuk staat: Finis Gloriae Mundi.
Het is de titel van een schilderij door Juan de Valdés Leal uit ca 1672. Het
betekent ongeveer ‘Het einde van werelds glorie’. Moppenboek De kunstenaar
beschreef: Je ziet een boeklezende rat in een harnas, hij zit op de resten
van de menselijke beschaving: blokken bewerkte steen met teksten en
dergelijke. Hij heeft een boek in zijn handen maar is niet echt
geconcentreerd, hij kijkt in de verte. Ik heb het gebaseerd op foto’s van
soldaten in de Vietnam-oorlog die, als er even niet gevochten werd, de
Penthouse zaten door te bladeren. Dat vond ik een fascinerend beeld. De rat
zit met een heel dik boek dat gebaseerd is op middeleeuwse geillumineerde
handschriften. Maar als je goed kijkt naar het beeld, is het eigenlijk een
soort moppenboek. Dreiging Van den
Nieuwendijk: “Ik probeer in mijn werk verschillende lagen te creëren. Op het
eerste gezicht zit er vaak een humoristische achtergrond in, maar er zit altijd
nog een extra laag. Er zit vaak een soort dreiging in, er zit altijd wel iets
in dat met de dood te maken heeft zoals een schedel. Een beetje zoals je ziet
in de 17e eeuwse schilderkunst.” Blauwe rat Een tamme rat is
een bruine rat, de zwarte rat is een andere soort. Maar er bestaan onder
tamme ratten verschillende kleurvariëteiten waaronder de blauwe rat. De
variant Russisch blauw dateert uit 1929, de variant Amerikaans blauw uit
1990. Pepijn van den Nieuwendijk (1970) http://pepijnvandennieuwendijk.com Interview YouTube Van den Nieuwendijk:
“Veel van mijn eerste vrije werken waren een soort surrealistische
circusposters, een bizarre wereld van vreemde dieren en karakters dat ik het
Cirque d’extraordinaire noemde. Deze naam veranderde in het ‘Cirque de Pepin’ (het circus van Pepijn,
omdat dit nu eenmaal in Frans beter klinkt dan in het Nederlands) en dit werd
mijn studio naam voor illustratie opdrachten en de alias voor mijn vrije
werk. Het circus werd een metafoor voor een plek waar veel verschillende
bijzondere dingen te beleven zijn.” Beeldenpark
Landgoed Anningahof, Zwolle Foto’s: augustus
2018 Startpagina Buitenbeeldinbeeld |