Blauwe rat

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Afterwar Delight door Pepijn van den Nieuwendijk, 2006

 

 

 

Van den Nieuwendijk houdt van geschiedenis, archeologie, oude verhalen en sprookjes. Met elementen uit deze werelden bouwt hij zijn eigen wereld in olieverf en keramiek. Zo is de outfit van de rat in Afterwar Delight gebaseerd op militaire kledij, deels middeleeuws, deels uit de Eerste Wereldoorlog: de helm is gebaseerd op de Duitse pickelhelmen maar dan met een grote pluim. Op het borststuk staat: Finis Gloriae Mundi. Het is de titel van een schilderij door Juan de Valdés Leal uit ca 1672. Het betekent ongeveer ‘Het einde van werelds glorie’.

 

 

 

 

 

 

Moppenboek

 

De kunstenaar beschreef: Je ziet een boeklezende rat in een harnas, hij zit op de resten van de menselijke beschaving: blokken bewerkte steen met teksten en dergelijke. Hij heeft een boek in zijn handen maar is niet echt geconcentreerd, hij kijkt in de verte. Ik heb het gebaseerd op foto’s van soldaten in de Vietnam-oorlog die, als er even niet gevochten werd, de Penthouse zaten door te bladeren. Dat vond ik een fascinerend beeld. De rat zit met een heel dik boek dat gebaseerd is op middeleeuwse geillumineerde handschriften. Maar als je goed kijkt naar het beeld, is het eigenlijk een soort moppenboek.

 

 

 

 

 

 

Dreiging

 

Van den Nieuwendijk: “Ik probeer in mijn werk verschillende lagen te creëren. Op het eerste gezicht zit er vaak een humoristische achtergrond in, maar er zit altijd nog een extra laag. Er zit vaak een soort dreiging in, er zit altijd wel iets in dat met de dood te maken heeft zoals een schedel. Een beetje zoals je ziet in de 17e eeuwse schilderkunst.”

 

 

 

 

 

 

Blauwe rat

 

Een tamme rat is een bruine rat, de zwarte rat is een andere soort. Maar er bestaan onder tamme ratten verschillende kleurvariëteiten waaronder de blauwe rat. De variant Russisch blauw dateert uit 1929, de variant Amerikaans blauw uit 1990.

 

 

 


 

Pepijn van den Nieuwendijk  (1970)

 

http://pepijnvandennieuwendijk.com                          Interview YouTube              

 

 

Van den Nieuwendijk: “Veel van mijn eerste vrije werken waren een soort surrealistische circusposters, een bizarre wereld van vreemde dieren en karakters dat ik het Cirque d’extraordinaire noemde. Deze naam veranderde in het  ‘Cirque de Pepin’ (het circus van Pepijn, omdat dit nu eenmaal in Frans beter klinkt dan in het Nederlands) en dit werd mijn studio naam voor illustratie opdrachten en de alias voor mijn vrije werk. Het circus werd een metafoor voor een plek waar veel verschillende bijzondere dingen te beleven zijn.”

 

 

 

 

 

 

 


 

Beeldenpark Landgoed Anningahof, Zwolle

 

Foto’s: augustus 2018

 

 

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina Anningahof