ArtZuid 2011

 

Amsterdam

 

 

 

 

 

 

 

Global City of Sculptures

 

The world around, equality in diversity

 

 

De samenstellers willen in de tweede editie van ArtZuid westerse en niet-westerse kunst naast elkaar laten zien. Vraag aan gastconservator Jan Cremer: Hoe ben je te werk gegaan?  “Ik ben er een jaar of twee geleden voor uitgenodigd. Mijn eerste impressie van beelden die ik wil zien heb ik natuurlijk klaar staan, tien tot vijftien favoriete beeldhouwwerken. En daarna zijn we gaan zoeken in catalogi van musea, hebben musea bezocht en wereldwijd een beetje rondgereisd, tentoonstellingen bekeken en kunstenaars gezocht.”

 

Uit de NRC van 6 juni 2011: Cremer deed tijdens het selectieproces diverse ontdekkingen en die zijn nu op de route te zien. Maar zijn favoriete werken zijn veelal kunstwerken waar hij al veel eerder mee in aanraking kwam. Het gaat dan om sculpturen die door kunstenaars zijn gemaakt waar Cremer een ‘verwantschap’ mee voelt. Soms komt die verwantschap uit bewondering voort, veel vaker nog doordat Cremer de kunstenaar in kwestie persoonlijk heeft gekend. “Wat dat betreft is het samenstellen van de route ook een reis door mijn herinnering.”

 

 

 

 

 

 

Niet westers

 

Er is geselecteerd op monumentale werken. Op beelden die indruk maken, confronteren en raken aan emoties. Met zijn keus aan kunstenaars refereert Cremer naar de maritime en handelsachtergrond van Nederland, met name naar de geschiedenis van de VOC en de WIC. Nederland had handelsposten in Ghana en Zuid-Afrika, in Brazilië, Suriname, Curaçao en de VS en in India, Indonesië, China en Japan, kunstenaars uit die landen zijn aangezocht. Het werk uit Zuid-Afrika is uiteindelijk niet gekomen, er staan 13 werken langs de route.

 

Westers

 

Uit Europa en de VS zijn zowel moderne als hedendaagse kunstenaars geselecteerd. Onder andere Jean Tinguely, Auguste Rodin, Anthony Caro, Jean Arp en Niki de Saint Phalle zijn vertegenwoordigd. De 15 Nederlandse beelden en 28 sculpturen uit andere westerse landen vormen een kaleidoscoop van de beeldhouwkunst na 1900.

 

 

 

 

 

 

                                 De kunstenaars:

 

                                 langs de Apollolaan, Churchilllaan, Minervalaan en Zuidas

 

 

België

Jan Fabre, Koen Vanmechelen, Wim Delvoye, Constant Permeke

Duitsland

Georg Herold, Stephan Balkenhol

Engeland

Thomas Houseago, Ryan Gander, Anthony Caro, Antony Gormley

Frankrijk

Jean Dubuffet, Jean Arp, Frederic Beaufils, Niki de Saint Phalle, Auguste Rodin

Italië

Sandro Chia

Nederland

Karel Appel, Lotti van der Gaag, Corneille, André Volten, Shinkichi Tajiri, Auke de Vries, Klaas Gubbels, Jeroen Henneman, Joep van Lieshout, Shlomo Koren, Mari Shields, Hulya Yilmaz, Joost Conijn, Matthijs Bredewold & Ulrik Kristensen

Spanje

Salvador Dali, Jaume Plensa, Joan Miro

Zwitserland

Jean Tinguely, Sylvie Fleury, Ugo Rondinone

VS

Dennis Oppenheim, Richard Jackson, Allan Kaprow, Mark Handforth

 

 

Brazilië

Maria Nepomuceno

Suriname

Marcel Pinas, Dhiradj Ramsamoedj, Robert Tjon A Meeuw

Curaçao

Yubi Kirindongo

 

 

Ghana

Atta Kwami

 

 

India

Ryas Komu, Subodh Gupta, Bose Krishnamachari

Indonesië

Eko Prawoto

 

 

China

Lu Shengzhong

Japan

Yayoi Kusama, Wataru Nakamura

 

 

 

 

 

 

 

De gastconservator

 

Cintha van Heeswijck: “Bij de eerste editie hebben we Michiel Romeyn van Jiskefet gehad die de beelden selecteerde. Wij zijn toch een beetje een outcast binnen de kunstwereld, Sjors en de Rebellenclub zeg ik altijd maar, en daar past Jan Cremer natuurlijk uitstekend bij.”

 

Jan Cremer is schrijver en beeldend kunstenaar en werkte enige tijd als assistent bij zijn geliefde van destijds, de Cobra-beeldhouwster Lotti van der Gaag. Cremer was zeer vereerd met het verzoek van initiatiefneemster Cintha van Heeswijck om gastconservator te zijn van de tweede editie van ArtZuid. De twee voelen elkaar aan, “Je moet de kar wel samen trekken, dus het moet volledig klikken” volgens van Heeswijck.  De werkverdeling: Van Heeswijck “Jan geeft aan waar zijn bewondering ligt”,  Cremer: “Cintha doet al het werk”.

 

 

 

 

 

 

 

ArtZuid, de organisatie

 

Cintha van Heeswijck: “Ik ben jurist en heb elf jaar in Den Haag gewerkt. Toen ik kinderen kreeg leerde ik eigenlijk pas echt de omgeving zien en de buurt kennen. Wat mij opviel - ik kom uit een dorp - dat er toch weinig interactie was tussen de mensen. Ik ben gestopt in Den Haag en dacht ik ga de buurt verlevendigen. Ik heb toen twee medestanders gevonden, Irene Schreuder en Rob Kamelingh die ook uit deze buurt komen, en we zijn samen de Stichting ArtZuid gestart. We wilden de buurt verlevendigen met beelden op de Apollolaan. We hebben hier een uniek decor dat eigenlijk tot 2009 niet benut werd. Nu er beelden staan zie je toch de mensen uit de huizen komen, de kinderen uit de scholen, er wordt gepraat, gediscussieerd, gerecreëerd, gepicknict. Het geeft een fantastisch gevoel.”

 

Kunstliefhebber koningin Beatrix opende de tentoonstelling met het in werking stellen van ‘Heureka’, het machinebeeld van Tinguely. De stichting wordt voor 60% met sponsoren en 40% uit publieke middelen gefinancierd. “Maar we willen toch de club blijven die het particuliere initiatief en de ondernemingszin hoog in het vaandel heeft staan.”

 

 

                                 Website ArtZuid

 

 

 

 


 

ArtZuid 2011, Internationale sculptuurroute

 

langs de Apollolaan, Churchilllaan en Minervalaan

 

 

The Global Cty of Sculpture

 

 

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina ArtZuid 2011