Tafelstuk

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Table Piece CLXIX door Anthony Caro, 1973-74

 

 

 

Visuele ervaring

 

Het was niet uit overtuiging dat Caro met staal ging werken. In een interview vertelde hij dat hij besloot te gaan werken met iets dat helemaal nieuw voor hem was. Hij dacht aan aluminium, aan hout, en koos uiteindelijk staal. Hij verzamelde stukken metaal bij de dokken maar wist niet hoe ze aan elkaar te verbinden, hij wist niets van het materiaal, zelfs niet hoe er een gat in te maken. Caro leerde het beetje bij beetje. Hij schilderde zijn beelden omdat hij niet wilde dat het op brons leek. Hij wil graag dat een beschouwer naar het beeld kijkt en niet het beeld bevoelt, de textuur doet er niet toe. Hij wil graag dat het een visuele ervaring is, geen gevoelservaring.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Caro begon aan zijn eerste staalbeeld in 1960 na terugkomst van een reis naar de VS waar hij vele indrukken had opgedaan. Het bestond uit een parallelogram, een vierkant en een cirkel die hij aan elkaar laste. Hij noemde het ‘Vierentwintig uur’.

 

Daarna was de geest uit de fles en het hek van de dam. Een groot aantal beelden volgde in de loop der jaren. In 1966, nadat Caro bekend was geworden met grote abstracte stalen werken, begon hij kleine sculpturen te maken. De lang lopende reeks staat bekend als de ‘Table pieces’.

 

 

Tekst van de Tate: Designed to sit on the edge of a horizontal surface at table height, they are neither maquettes nor models that can be scaled up and placed on the ground.

 

Caro’s goal was to make small sculptures whose modest dimensions would be intrinsic to their final form.Often their component parts include handles, tools, objects or implements whose size is recognizably intended to fit into the human hand.

 

However abstract Caro’s sculpture may appear to be, it is always related to the human body for, as he stated in a lecture on Degas, ‘all sculpture takes its bearings from the fact that we live inside our bodies and that our size and stretch and strength is what it is’

 

 

 

 

 

 

 


 

Anthony Caro (Engeland, 1924-2013)

 

Wikipedia          www.anthonycaro.org

 

 

 

 

 

 

Caro heeft een grote invloed gehad op het ontstaan en de ontwikkeling van de moderne, abstracte beeldhouwkunst. Zijn werk wordt vanaf 1960 gekenmerkt door het hergebruik van metaal (voornamelijk ijzer en staal) veelal afkomstig van de schroothoop. In de jaren negentig wordt zijn werk weer figuratiever en volumineuzer door het gebruik van klei.

 

Caro opende in juni 2013 nog een tentoonstelling met eigen werk. Bij die gelegenheid zei hij tegen de krant The Independent dat hij wilde doorwerken tot zijn honderdste. "Ik vind het leuk om te doen. Bejaard zijn is schokkend, maar ik geniet nog steeds van het maken van de werken." Drie maanden later overleed hij aan een hartaanval.

 

 


 

Museum Beelden aan Zee, Scheveningen Den Haag

 

Foto’s:  maart en september 2015

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina Museum Beelden aan Zee