Medemenselijkheid

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De barmhartige Samaritaan door Piet Esser, 1969-1971 (gieting 2001)

 

 

Elkaar bijstaan

 

In 1954 stuurde Esser een ontwerp in voor een Marinemonument ter herdenking van de 3000 gesneuvelde marinemannen in WOII. Hij maakte een beeld van twee drenkelingen die leunend op elkaar aan wal strompelen. Hij zag het heldendom van de mariniers in de manier waarop zij elkaar bijstonden in moeilijkheden. Het ontwerp werd afgewezen.

 

Maar Esser liet het ontwerp niet los en borduurde erop voort bij de uitbeelding van de watersnoodramp van 1953. Hij maakte een man die gebukt gaat onder het gewicht van de bewusteloze vrouw die hij draagt. Hetzelfde motief gebruikte hij voor de Barmhartige Samaritaan, ook daarin heeft hij het element ‘offer’ verwerkt.

 

 

 

 

 

Offer

 

Het brengen van een offer was een element dat hij, vertelde Esser, tot zijn eigen verbazing in zijn werk aantrof. “Denk maar aan het Stormrampmonument, dat is helemaal wat dat beeld heeft doen ontstaan. Die Zeeuwse vrouw die voor de radio over haar redder zegt: “Ik heb hem niet eens kunnen bedanken!” Dat vond ik prachtig. Die man, een gewone soldaat. Dat je een beeld maakt van iemand die niet bedankt hoeft te worden, die dat gewoon doet. En dat zit natuurlijk ook in die Barmhartige Samaritaan. Ik ben gek op verhalen uit de Bijbel.”

 

 

 

 

 

 

De Barmhartige Samaritaan werd in opdracht van de gemeente Utrecht gemaakt en in 1976 geplaatst. Over de keuze voor de bekende Bijbelse figuur vertelde hij toen: "De mens die de mens steunt, draagt, - zeg maar de offervaardigheid- heeft me altijd geïntrigeerd. Tijdens de Vietnamoorlog zag je in de kranten steeds foto's van mensen die met een gewonde op hun schouder liepen. Dat liet me niet los. Je vindt dat motief terug in de Barmhartige Samaritaan."

 

 

 

 

 

 

 


 

 

Piet  Esser (1914 – 2004)

 

Esser noemde het beeldhouwen een ‘wanhopig vak’, het is ‘steeds kapotmaken en opnieuw beginnen’. Hij modelleerde zijn figuren en portretten eerst in was. Pas als hij helemaal tevreden was liet hij een afgietsel maken in brons.

 

Esser was een belangrijk innovator en stimulator van de penningkunst, een tak van de beeldhouwkunst. Tegen alle stromingen in bleef hij trouw aan de figuratieve beeldhouwkunst.  Op het einde van zijn leven constateerde hij met berusting dat zijn werk ‘tegenwoordig ouderwets’ bevonden werd.

 

Wikipedia

 

 

 

 

 


 

Museum Beelden aan Zee, Scheveningen Den Haag

 

Foto’s:  april 2015

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina Museum Beelden aan Zee