Bewegende bossen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Moving woods door Pearl Perlmuter, 1966

 

 

Beweging

 

Tot het midden van de jaren vijftig drukte Perlmuter zich uit in figuratieve gestalten die ze geleidelijk aan minder detailleerde. In de jaren ‘57 en '58 werd de abstrahering sterker en een jaar later veranderde haar werk drastisch door het gebruik van een wastechniek die het haar uiteindelijk mogelijk maakte in fragiele open beelden beweging te suggereren. In het begin gebruikte de beeldhouwster metaal voor de constructie van de wasbeelden, later luciferhoutjes om vervolgens op pitriet uit te komen. Het hielp de expressie van haar werk te vergroten.

 

In de jaren 1965 en 1966 was Perlmuter heel productief. Ze maakte veel beelden en het woord dat bij het zien van die werken opkomt is volgens de kritieken uit die tijd ‘beweging’.

 

 

                       

 

 

                                                                           

 

                        De Telegraaf van 21 mei 1966 vervolgt:

                        De bronzen vormen, grillig en vertakt als in de natuur, lijken door de wind bewogen. Dat pleit voor

                        de plastische visie van Perlmuter, want in de beeldhouwkunst is er over het algemeen te veel

                        stilstand, te veel onverzettelijkheid.

 

 

 

 

                                                                       bos ritselende mensen

 

Het Nieuw Israelietisch weekblad op 30-9-1988:

 

Binnen de moderne beeldhouwkunst zocht men in die jaren [50-60] naar het betrekken van de ruimte in het beeldhouwwerk. Moore en Hepworth gelden als vertegenwoordigers van deze stroming. Ook de bronzen van Perlmuter geven blijk van die invalshoek.

 

 

 

 

 

 

 


 

Pearl Perlmuter (1915 - 2008)

 

Perlmuter is van oorsprong een Amerikaanse beeldhouwer. In Parijs ontmoette ze in 1945 de beeldhouwer Wessel Couzijn en kwam als zijn echtgenote mee naar Nederland. In de loop der tijd werd haar werk abstracter en ze experimenteerde met was. De beelden die via de wastechniek tot stand kwamen zijn unica. Haar abstract-expressionistische beelden sloten aan bij de schilderkunst van die tijd.

 

Wikipedia

 

In de loop van haar ontwikkeling werd het werk van Perlmuter abstracter en begon ze te experimenteren met was. Perlmuter: “Het gaf mij de mogelijkheid veel spontaner te werken, ik ging nu beeldhouwen alsof ik tekende. Het lineaire element interesseerde mij al heel lang. Ik kon met deze techniek veel beter en makkelijker uitdrukken, zonder dat ik door het materiaal belemmerd werd.” De werken die zo onstonden zijn dynamisch, abstract-expressionistisch.

 

 

 


 

Museum Beelden aan Zee, Scheveningen Den Haag

 

Foto’s:  juli 2014

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina Museum Beelden aan Zee