Automutilatie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I.S. with Beretta 92 semi-automatic door Thom Puckey, 2011

 

                          ook wel: Beretta 92;  I.S. staat waarschijnlijk voor Isabelle Schiltz; de modellen van Puckey zijn kunstenaars

 

 

                          De jonge vrouw staat op het punt zich in eigen voet te schieten

 

 

 

 

Obsessies met naakt

 

Op zijn website schrijft Puckey in ‘Notes on my work’ dat zijn project bestaat uit het maken van levensgrote marmeren naakte geposeerde vrouwenfiguren die als attributen wapens (moderne vuurwapens en messen in verschillende soorten en maten) bij zich hebben. De stijl die hij gebruikt past bij de late 18e / vroege 19e eeuw. De basisvorm van de beelden is die uit de periode net na het neo-classisisme. Anti-barok, met een sterke vormstabiliteit, heel bedacht geposeerd en met niets in de composititie aangebracht dat niet in het echte leven zou kunnen gebeuren.

 

Verder schrijft hij dat in zijn naaktsculpturen de klassieke obsessie en de culturele obsessie met naakt elkaar overlappen. Bij de eerste vorm van obsessie is het taboe vermomd en wordt het naakt toegestaan door de ‘verantwoorde’ artistieke traditie, bij de tweede wordt tegen het taboe aangeschopt, het wordt weggedrukt door ‘onverantwoorde’, incorrecte, commerciële en sexuele belangen. Puckey zegt in te spelen op deze twee typen van benadering van het naakt door bepaalde obsceniteit van de ene af te zwakken en van de andere te versterken.

 

 

 

 

                                                                                                     Puckey:  "De schaduw van de schoonheid"

 

 

 

 

Over het wapentuig stelt Puckey dat hij de geposeerde 19e eeuw-achtige vormen een soort rangorde laat aanbrengen in het geweldadige onfatsoen uit de 20ste en 21ste eeuw.

 

“De aanwezigheid van moderne wapens in de beelden maken ze hedendaags op een soort goedkope manier, dat realiseer ik me. Ik hou wel van de suggestie goedkoop, ik speel er op in. Chicks and guns.” Maar hij verwijst ook naar bedreigde en bedreigende, geweldadige historische en mythische vrouwen als de Papin-zusjes, Lucretia en Judith.

 

Veel, maar niet alle poses van de vrouwen in zijn werk zijn ontleend en overgenomen van beeldhouw- en schilderkunstige bronnen verklaart Puckey.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Thom Puckey (1948)

 

www.thompuckey.com                Wikipedia

 

 

Puckey modelleert zijn beelden in klei waarna het in gips gegoten wordt. Het gipsmodel wordt gecopiëerd in marmer in Studio Stagetti te Pietrasanta, Italië. Dit beeld maakt deel uit van de serie ’11 Easy pieces, love & self-hate’.

 

 

 

 

 

 

 


 

Museum Beelden aan Zee, Scheveningen Den Haag

 

Foto’s:  juli 2014

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina Museum Beelden aan Zee