Revolutie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Revolution kid (fox) door Yinka Shonibare, 2012

 

                            er bestaat ook een versie Revolution kid (calf)

 

 

 

 

 

Afrika-achtig

 

De kunstenaar Shonibare werd geboren in Londen maar groeide van zijn derde tot zeventiende jaar op in Nigeria. In zijn werk onderzoekt hij culturele identiteit, kolonialisme en post-kolonialisme in de hedendaagse context van globalisering. De vosfiguur draagt kleding gemaakt van ‘Dutch wax’.

 

Halverwege de 19e eeuw lukte het een Helmondse katoendrukker Indonesische batikstoffen goed te imiteren en er ontstond een bloeiende handel met de Oost. Maar onderweg kwamen de stoffen ook in handen van handelaren in Afrika en het product sloeg aan. Het kleurige textiel met ‘made in Holland’ kreeg vanwege de kwaliteit in de loop der tijd status en heden ten dage is 90% van de productie van ‘Dutch wax’ bestemd voor de Afrikaanse markt.

 

Shonibare heeft verklaard dat hij de felgekleurde stoffen gebruikt als “signifiers of ‘African-ness’ insofar as when people first view the fabric they think of Africa”. Hij ziet in de kleding vanwege de oorsprong van de stof en de status die het heeft in Afrika een samengebalde geschiedenis van het imperialisme.

 

 

 

 

 

 

Oproer

 

‘Revolution kids’ is gemaakt naar aanleiding van twee opstanden: Ten eerste de ‘Arabische lente’, een term die verwijst naar een golf van protesten en demonstraties in de Arabische wereld die begon op 18 december 2010 met de zelfverbranding van een Tunesische fruitverkoper wiens straathandel door een agent was afgepakt. Ten tweede de ‘London riots’, rellen in 2011 die in de hoofdstad begonnen en overal in Engeland navolging vonden. Het waren geweldadige confrontaties tussen jongeren en de politie, als oorzaken worden onder meer hoge werkloosheid, armoede en recreatief geweld genoemd.

 

Shonibare: “I wanted to express something about the revolution in the Arab world. I was looking at the idea of rebellion generally – and revolution. I guess the ideal revolution changes something; they are morphing into other forms. The fox is quite cheeky and seemed like a good animal to use. He’s carrying a replica of Gaddafi’s golden gun, the kind of thing a cheeky fox might do.”

 

 

 

‘Revolution kid’ is een hommage aan het schilderij van Eugčne Delacroix uit 1830, ‘Vrijheid leidt het volk’, dat de Franse Revolutie verbeeldt. De jongen rechts was de inspiratiebron.

 

 

Wapens

 

Het gouden pistool (9mm Browning Hi Power) waarmee de vosfiguur zwaait, was het attribuut van de in 2011 omgebrachte Libische leider Khadaffi. Een getuige heeft verklaard dat Khadaffi met zijn lievelingspistool is doodgeschoten nadat hij uit zijn schuilplaats, een rioolbuis, was gehaald. De blackberry (een mobiel telefoontype dat inmiddels alweer antiek is) in de andere hand van de vos refereert aan de moderne communicatie, met de blackberry als wapen, waardoor de rellen in Londen zich als een lopend vuur konden verspreiden door Engeland.

 

 

 

 

 

 

Kinderen

 

In een interview werd gevraagd: “A number of your recent works reference “kids” – Champagne Kids and Revolution Kids for

example. Why a focus on this stage of life?” Shonibare antwoordde daarop: “Children are miniature versions of adults and all manifestation of adult behavior can be seen in children. Children are on the receiving end of bad adult behavior and they copy that

behavior.”

 

 

 


 

Yinka Shonibare  (Eng, 1962)

 

De kunstenaar is gefascineerd door het koloniale verleden van Engeland en door klasseverschillen. Shonibare: "Class is quite central to my interest and I play with it in different ways. The unfairness of one class, how we want to get from one class to another, how revolutionaries become the next dictators".

 

www.yinkashonibarembe.com                                Wikipedia

 

 

 

 

 

 

 


 

Museum Beelden aan Zee, Scheveningen Den Haag

 

Foto’s:  maart 2015

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina Museum Beelden aan Zee