Uitlaat

 

 

 

 

 

 

 

 

 

BRM door Shinkichi Tajiri, 1967

 

 

 

 

 

 

Machines

 

Tajiri had sterke interesse in techniek en motoren. In een interview met de Groene Amsterdammer in 2003:

 

Toen ik een jaar of zeventien was, wilde ik vliegtuigingenieur worden, maar ik realiseerde me dat ik een potentiële spion was [in de ogen van de VS waar hij woonde]. Ik realiseerde me dat er weinig toekomstperspectief voor me was. Als je tot een minderheid behoort in Amerika ben je beperkt in je mogelijkheden. Nog. Als je zwart was, kon je dansen en zingen. Of je kon bokser worden. Ik besloot dat ik kunstenaar werd, in die scene is een beetje exotisch zijn juist een voordeel.

 

Elke dag kwam ik met de bus langs een paar stalletjes bij de dierentuin. Er zat een vrouw die mensen natekende en boetseerde, ik stapte vaak uit om bij haar te kijken. Op een dag liet ik haar mijn vliegtuigtekeningen zien. Daarop nam ze me mee naar een echte beeldhouwer, op zaterdag moest ik eerst in zijn tuin werken en kreeg ik daarna les. Ik hield van het driedimensionale van zijn beelden, ik hield niet van schilderen, dat is tweedimensionaal en allemaal illusie: je creëert ruimte door middel van illusie. Ik prefereerde beelden, ik maakte zelf al modelvliegtuigen.”

 

In de zestiger jaren maakte hij machines die op oorlogstuig leken. Het was zijn manier om zich af te zetten tegen de “Amerikaanse oorlogsindustrie, die zoveel mogelijk mensen wilde doden voor zo weinig mogelijk geld”. Maar het werd door critici niet begrepen, er werd gedacht dar hij een voorstander was van het militarisme. Dat schokte hem. Hij zocht daarop een eenvoudiger vorm  voor zijn werken, een vorm waar met de interpretatie niets mis kon gaan.

 

 

Uitlaatpijpen

 

Het sprak Tajiri aan hoe sierlijk de uitlaatpijpen van een racemotor met meerdere cilinders rond het motorblok draaien. Hij liet zich door de uitlaat van zijn 6-cilinder BRM (British Racing Motors) inspireren tot de eerste werken met gebogen buizen. Uit deze beelden zijn al snel de knoopbeelden voortgekomen.

 

Rechts: de uitlaten op een BRM 16 cilinder

       

 

 

 

 

 

 

 

 


Shinkichi Tajiri  (1923-2009)

 

Handelsmerk

 

In het begin van zijn loopbaan maakte Tajiri grillige objecten van schroot. Uit geldnood ging hij op zoek naar goedkope materialen en bij een schroothandelaar construeerde hij ‘junksculpturen’. Wegens plaatsgebrek moest hij deze beelden vaak weer op de schroothoop achterlaten. Later experimenteerde hij met uiteenlopende materialen. In 1967 maakte hij zijn eerste knoopsculptuur als reactie op de negatieve ontvangst van een serie machine-achtige beelden. Tajiri over die beelden: “Het was mijn reactie op de Amerikaanse oorlogsindustrie, die zoveel mogelijk mensen wilde doden voor zo weinig mogelijk geld.”

 

Tajiri heeft daarna nog veel kunstwerken in knoopvorm gemaakt, het werd in de jaren negentig zijn handelsmerk genoemd. De beeldhouwer: “Een knoop is een knoop. Met de interpretatie daarvan kan niets misgaan" en "Ik wil dat mensen zelf betekenis kunnen geven aan mijn kunstwerken”.

 

 

Wikipedia             www.shinkichi-tajiri.com

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Museum Beelden aan Zee, Scheveningen Den Haag

 

Foto’s:  april 2015

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina Museum Beelden aan Zee