Geloof, hoop en liefde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Geloof, hoop en liefde door Peer Veneman, 2009

 

 

 

            

 

                                              Geloof                                                              Hoop                                                                      Liefde

 

          Mogelijk geeft de aanwezigheid en hoogte van de sokkel de hierarchie tussen de deugden aan.

 

            

 

 

 

Drie deugden

 

Rond de eeuwwisseling maakte Veneman beelden van de zeven hoofdzonden of doodzonden, in 2009 volgde een serie met de zeven deugden. Drie daarvan zijn Geloof, Hoop en Liefde. De kunstenaar gebruikte de christelijk iconografie: bij de attributen van Geloof hoorde een kerkgebouw, bij Hoop de spade van een boer die op een goede oogst vlast, en bij Liefde een kind dat gekoesterd wordt.

 

 

Er zijn ook een paar toegevoegde kenmerken. Zo draagt Liefde op de kuiten sporen als een haan of ridder en heeft het een vlammend hoofd.

 

Geloof heeft aan de linkerhand een bolle schijf die misschien ter aanval of verdediging dient.

 

Hoop heeft op het hoofd en naast zich voorwerpen die lijken op vingerhoeden die misschien staan voor huisvlijt dat hoop geeft op betere tijden.

 

Veneman: “Ik ambieer om iets toe te voegen aan de beeldhouwkunst. Ik wil altijd tot een beeld komen dat je kent, dat je herkent en dat je toch niet eerder gezien hebt.” Het liedje ‘Big Hair’ klonk in zijn hoofd toen hij werkte aan de symbolische hoeden van de zeven deugden.

 

 

 

Een verhaal

 

In een interview in het Museumtijdschrift in 2009 vertelde Veneman op de vraag hoe hij tot de zeven deugden kwam:

 

“Je kunt van alles schilderen of maken: landschappen, stoelen, bloemen, en niemand vraagt waarom. Maar bij deugden wel. Ik ben door anderen op dat spoor gekomen. Iemand liet me ooit prenten van Breughel zien met een allegorische voorstelling van de hoofdzonden en ik kreeg het iconografisch handboek van Timmers* te leen. Een ongelooflijke rijkdom. Die verhalen trekken mij erg.

 

Daar kwam nog wat bij. Zoals wel vaker in mijn werk gebeurt, ontstaan nieuwe beelden uit ontwerpen voor opdrachten die niet door zijn gegaan. Zo had ik al eens modellen geboetseerd van deugden. Zo komen die dingen bij elkaar en ga ik me het onderwerp eigen maken. En ga ik er van genieten. Het bijzondere in dit geval is dat het een echt onderwerp is, terwijl in mijn andere werk het altijd een vorm is die een zelfstandig object wordt. Ik heb nu niet met een vorm maar met een verhaal van doen. Ik zie er een beeld in en daar gaat het uiteindelijk altijd om, om sculptuur. Ik geloof in de kracht van het beeld.”

 

* J.J.M. Timmers, 1974; Christelijke symboliek en iconografie

 

 

 

 

 

 


 

Peer Veneman (1952)

 

Het werk van Veneman is zeer divers, maar figuratie is het uitgangspunt. Veneman gaat uit van een bestaande vorm die hij verder ontwikkelt tot een nieuwe originele vorm.

 

Wikipedia               www.peerveneman.com

 

 

 


 

Museum Beelden aan Zee, Scheveningen Den Haag

 

Foto’s:  april 2015

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina Museum Beelden aan Zee