Nummers

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Head no. 59 door Zhang Dali, 2001-02

 

                               uit de serie ‘100 Chinese’

 

 

 

 

                                                                                                                                Nummer 5

 

 

Afgietsels

 

Zhang Dali heeft honderd afgietsels gemaakt van hoofden van evenzovele dagloners in de bouw. In China is er een continue trek van het platteland naar de stad, de boerenzonen zijn er op zoek naar werk en een vrouw. De bouw is een grote werkgever en daar komen dan ook veel van de ‘urban peasants’ terecht  om er te werken tegen laag loon en zonder rechten. Als hun ID-kaart wordt verknipt, worden ze totaal afhankelijk van de zetbaas. Met de afgietsels, die aan dodenmaskers doen denken, geeft Zhang Dali deze anonieme werkers hun gezicht terug.

 

 

 

 

                                                                                                                   Nummers 24 en 49

 

 

Rodin en Kleiweg de Zwaan

 

Afgietsel is geen kunst

In 1876 maakte Auguste Rodin het levensgrote beeld ‘De overwonnene’, laterL’age d’airain’ genoemd. Een kunstcriticus lanceerde het valse gerucht (in huidige termen: nepnieuws) dat Rodin de figuur niet zelf vormgegeven had, maar dat hij een afgietsel had gemaakt van een model. Die werkwijze was een schande voor een kunstenaar en de aantijging daarmee een grote belediging. De roddel bleef Rodin achtervolgen, de Salon in Parijs wilde het beeld niet tentoonstellen en slechts op voorspraak van vrienden werd het uiteindelijk wel tot de expositie toegelaten, maar achteraf gezet. Rodin maakte zijn beelden daarna niet meer levensgroot om gevrijwaard te blijven van deze infame verdachtmaking.

 

Afgietsel is documentatie

Aan de hand van voorwerpen vertelt het Rijksmuseum in Amsterdam het verhaal van het begin van de 20ste eeuw via het thema ‘Mens en Machine’, waarbij de esthetiek van de voorwerpen voorop staat. Naast een gevechtsvliegtuig uit de Eerste Wereldoorlog staat er onder andere een opstelling met 42 afgietsels van gezichten van bewoners van Nederlands-Indië. De wetenschapper J.P. Kleiweg de Zwaan maakte de maskers in 1910 in het kader van een studie naar fysieke kenmerken van mensenrassen. De hoofden zijn te leen van een universiteitsmuseum.

 

Afgietsel is ?

Marcel Duchamp bombardeerde begin vorige eeuw een gekanteld urinoir en omgekeerd flessenrek tot kunst, dat was destijds nieuw en revolutionair; een andere manier van kijken. Nu zou niemand meer op deze manier kunst kunnen maken, het zou navolging, namaak zijn. De vraag blijft hangen of een serie afgietsels van mensen op een plank in deze tijd nu wél kunst genoemd kan worden; of is en blijft het toch een vorm van documentatie, esthetische en intrigerende documentatie dat wel.

 

 

 


 

Zhang Dali (China, 1963)

 

Wikipedia

 

 

 

                                                                                                                                Nummer 59

 

 

 


 

Museum Beelden aan Zee, Scheveningen Den Haag

 

Foto’s:  januari 2017

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina Museum Beelden aan Zee