Zuiver goud

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Solid Gold door Eva De Leener, 2009

 

 

 

 

 

 

Ogen

 

Eva De Leener maakt vooral tekeningen en ogen zijn eigen aan haar werk vertelt ze in een interview, het is een element dat heel vaak terugkomt in haar tekeningen. Ze zegt over ogen dat ze het een heel boeiend gegeven vindt. Ze vindt de dubbelheid interessant omdat het oog een symbool is van zowel kwaad afstoten als goed aantrekken. Ze is ook altijd heel geboeid geweest door het oog van Fatima en de kracht van ogen in verschillende culturen.

 

De Leener: “Anderzijds denk ik dat het teruggaat op vroeger. Ik herinner me zo dat bij mijn grootmoeder in de keuken boven haar keukendeur er een kadertje hing met een oog van god: ‘God ziet u, hier vloekt men niet’. Ik vond dat heel krachtig en indrukwekkend als kind, het is mij heel fel bijgebleven. En als laatste vind ik ook de andere dubbelheid van ogen boeiend: je kunt er de blik van een mens in zien. Dat verwijst naar introspectie en het geeft op hetzelfde moment ook een blik naar de buitenwereld. Die dubbelheid en die kracht spreken me aan.

 

 

 

 

 

 

Water aarde vuur

 

De associaties bij dit werk buitelen over elkaar heen: Venus, veenlijk, mummie, aangespoelde Nereďde, in het vuur gelouterd, in het vuur verkoold, mensoffer, voodoo, vrouwenmishandeling ..

 

De Leener beschrijft haar werk als "cut-out moments", waarin het menselijk figuur in verschillende gedaanten centraal staat.

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Eva De Leener (België, 1978)

 

Uit de databank met Vlaamse kunstenaars www.bamart.be :

 

Het oeuvre van Eva De Leener omvat tekeningen, schilderijen, triptieken, sculpturen, teksten en gedichten. Binnen haar praktijk gaat ze op zoek naar verhalen, mythen, sagen en symbolen uit verschillende religies en culturen die ze met autobiografische elementen vermengt tot een een persoonlijke iconografie. Meerdere verhaallijnen versmelten tot een kleurrijk en unheimlich universum waarin de menselijke figuur in verschillende gedaanten centraal staat. Motieven als archetypen, het oog, het zwarte gat, het kruis, handen, vijvers, vuur en dieren zijn belangrijk. Vanuit deze invalshoek kan het werk als container van een vervlogen geschiedenis geduid worden waarbij zowel de herinnering, de verwondering en de verbeelding van de toeschouwer aangesproken wordt.

 

 

 

 

 

 

 


 

Museum Beelden aan Zee, Scheveningen Den Haag

 

Foto’s:  september 2015

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina Museum Beelden aan Zee