Halve steek

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Overhand knot door Shinkichi Tajiri, 1997

 

Lichaamstaal

 

De overhand knot of halve steek lijkt zowel de handen over elkaar of armen over elkaar uit te beelden als het met beide benen op de grond staan. De mens in rust na gedane arbeid, standvastig. De knoop staat achter de kerk en voor de Residentie St. Josef.

 

 

 

 

 

 

Betekenis

 

Tajiri heeft veel kunstwerken in knoopvorm gemaakt, het werd in de jaren negentig zijn handelsmerk genoemd. De beeldhouwer: "Ik wil dat mensen zelf betekenis kunnen geven aan mijn kunstwerken”.

 

 

 

 

 

Knopendorp

 

In 1962 vestigde Tajiri zich met zijn gezin op kasteel Scheres te Baarlo (Noord Limburg), hij zou er de rest van zijn leven blijven wonen. Tot 1989 was hij vaak afwezig vanwege een docentschap in Berlijn, maar na zijn pensionering trok hij de band met zijn woonplaats aan. In 1991 werd de knoop-sculptuur Connection of Verbinding bij de entree van het dorp geplaatst, zes andere knopen volgden en Baarlo kreeg daarmee naast een ‘Knopen-wandelroute’ de bijnaam ‘Knopendorp’.

 

Tajiri stuurde geen nota. Met de beeldhouwer werd afgesproken dat zijn ontwerpen dubbel uitgevoerd zouden worden op rekening van de gemeente en sponsors, Tajiri ontving het tweede exemplaar. Dat betekent dat elke knoop in Baarlo een evenknie heeft of had in de collectie van de kunstenaar.

 

 

 

Zusterdorp

 

De gemeente Maasbree waaronder Baarlo valt, onderhoudt sinds 1990 vriendschappelijke betrekkingen met de Poolse zusterstad Wolsztyn. Als teken van vriendschap is Wolsztyn een knoop van Tajiri geschonken, het beeld is op de ‘Dag van de Aarde’, 30 april 2000 onthuld. De knoop staat voor de verbintenis tussen de twee gemeenten. De knoop die in Polen staat, is dezelfde als de Overhand knot.

 

Foto: Gemeente Wolsztyn; rechts: Tajiri

  

 

 

 


 

Shinkichi Tajiri  (1923-2009)

 

Tajiri is in Amerika geboren uit Japanse ouders. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werden Japanners beschouwd als staatsvijanden en opgesloten in concentratiekampen, ook Tajiri en zijn familie. Om te ontsnappen aan het kamp meldde hij zich aan bij het leger en vocht mee in Italië. Na de oorlog studeerde Tajiri aan het Art Institute in Chicago, maar vertrok in 1948 naar Parijs uit protest tegen de behandeling die de Japanners in de oorlog hadden ondergaan.

 

In Frankrijk schoolde hij zich verder bij Zadkine en Léger en vestigde zich in 1956 in Nederland. Met Wessel Couzijn, Hans Verhulst, Ben Guntenaar en Carel Kneulman richtte hij in 1959 de ‘Groep A’dam’ op, het werk van de groep werd gekarakteriseerd als ‘de Cobra van de Nederlandse beeldhouwkunst’.

 

 

 

 

 

 

In het begin van zijn loopbaan maakte hij grillige objecten van schroot. Uit geldnood ging hij op zoek naar goedkope materialen en bij een schroothandelaar construeerde hij ‘junksculpturen’. Wegens plaatsgebrek moest hij deze beelden vaak weer op de schroothoop achterlaten. Later experimenteerde hij met uiteenlopende materialen. In 1967 maakte hij zijn eerste knoopsculptuur als reactie op de negatieve ontvangst van een serie machine-achtige beelden. Tajiri over die beelden: “Het was mijn reactie op de Amerikaanse oorlogsindustrie, die zoveel mogelijk mensen wilde doden voor zo weinig mogelijk geld.”

 

Wikipedia

 

www.shinkichi-tajiri.com

 

 

 


 

Kloosterhof, Baarlo

 

Foto’s: 30 april 2013

 

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

Startpagina Knopendorp Baarlo met beelden van Shinkichi Tajiri