Harlekijn Monument voor een Saltimbanque door Folkert de Jong, 2012 Locatie tijdens Beaufort 2012 en nadien: Paravang, Havenstraat-Franchommelaan te Blankenberge De reus van Blankenberge Belgisch Blankenberge wilde betrokken worden bij de keuze van de kunstwerken die in de gemeente kwamen te staan tijdens de tentoonstelling Beaufort04 in 2012. De kunstwerken moesten een toeristische-economische meerwaarde hebben en verwijzen naar de badstad. De uitverkoren reuzenharlekijn van de Jong legt een link naar de reuzentraditie van Blankenberge. De Blankenbergse reuzen Korno, Colette en Seven zijn officiëel de mascottes van de stad. Deze reuzen gaan jaarlijks mee in de stoet tijdens de folkloristische havenfeesten.
De harlekijn is de eeuwige buitenstaander de zich niet gemakkelijk in een systeem laat vangen. Hij observeert het systeem intens. De figuur van de harlekijn loopt als een rode draad door het oeuvre van de Jong, als een mogelijk alter ego van de kunstenaar: een vrij individu op afstand van de maatschappij. Folkert de Jong: “Ieder werk overlapt bij mij met nieuw werk, dus ook met de karakters die in mijn werk voorkomen en die ik soms herintroduceer in andere samenstellingen en bijna als acteurs opnieuw inzet. Het is als een soort vergaarbak van elementen die ik nodig heb om een verhaal te componeren.” De kunstenaar werkt gewoonlijk met geschuimde kunststoffen als polystyreen, purschuim en styrofoam. Voor deze harlekijn in de buitenlucht heeft de Jong brons gebruikt. Les
Saltimbanques Folkert
de Jong in een interview in 2012: “The
motive of the harlequin in my work was, in first place, a direct reference to
the painting series Les Saltimbanques by Pablo Picasso. What I find
intriguing is the way that the artist Picasso makes us believe that these
paintings are the identification, or metaphorical reference of himself as an
artist with the miserable life of an acrobat, or circus clown, who has no
permanent place in the world, and who has to perform, make himself
ridiculous, to make a living. To me, it becomes ironic how he actually
exploits the so-called dramatic life of circus people, by using them in his
paintings, while what we are actually looking at is a product of a brilliant,
genius artist. The artist Picasso becomes a super hero; he performed and
acted as to make him famous! What
interests me is the position of the artist in a community today. Is it the
reasonability of an artist to reflect upon the human drama, or can he be an
example, or hope giver to the unique ability of human nature, to make people
believe in their own super qualities that can make a human life worthwhile to
live for others. I think
that the harlequins, clowns, puppets have a strong symbolic meaning as a
sublimation for the human drama, or by using the grotesque to make the
awareness of our mortal life somehow lighter to bear. I think it is good to
remind people of this, reinforced or not, in art, by visual artists... why
not. I think what matters is not to underestimate the intelligence of people.
We have to look further than what we see, we have to look at the motives and
the power structures behind the scenes. A clown is a dressed up person who we
don't know who he actually is. It is an act, a tool.” Folkert de Jong (1972, Nederland) www.folkertdejong.org Wikipedia De Jong: “Iemand heeft wel eens tegen mij gezegd waarom ben je alleen zo bezig met het verleden, we leven toch in het nu? En waarom heb je het niet over de toekomst? Ik denk dat het beeld van de mens nog steeds hetzelfde is, de menselijke natuur is nog steeds hetzelfde zoals die was. Ik denk daarom dat de sleutels van hoe de toekomst eruit zal zien, in het verleden liggen, het ligt in de cycli vast. Ik denk dat je op basis van de geschiedenis aardig kan voorspellen waar het heen zal gaan met de mensheid. Dat maakt me nieuwsgierig naar hoe het in het verleden is gegaan, dat vertelt ons iets over hoe het in de toekomst zal zijn.” De paravang (van paravent, ‘tegen de wind’) is begin vorige eeuw gebouwd, in de periode waarin Picasso ook zijn harlekijns schilderde. De bouwstijl wordt eclectisch genoemd (pinakels met hogels, geglazuurde daktegels, nokpannen met schelpmotief). Blankenberge Verworven na de manifestatie Beaufort 2012 Startpagina Buitenbeeldinbeeld |