The Chapman brothers

 

Come and See

 

 

 

 

                                                                                                                          The sum of all evil

 

Bad boys

 

In het winterseizoen van 2013 – 2014 liet de Serpentine Sackler Gallery in Hyde Park Londen, een overzicht zien van het werk van de gebroeders Jake en Dinos Chapman. De titel ‘Come and See’ is ontleend aan een oorlogs- en horrorfilm van de regisseur Elem Klimov uit 1985.

 

De broers horen bij de Young British Artists die kunstverzamelaar Saatchi begin jaren negentig lanceerde. Andere kunstenaars die tot de YBA gerekend worden zijn onder andere Damien Hirst, Tracy Emin, Rachel Whiteread, Marc Quinn en Sarah Lucas. De gebroeders Chapman zorgden destijds voor ophef met het beeld ‘Disasters of War’ dat taferelen naar de gelijknamige etsen van Goya liet zien.

 

In de loop der jaren bleven ze voor reuring en verontwaardiging zorgen met bijvoorbeeld beelden van versmolten kinderlijfjes met sexuele organen in de gezichtjes, grote diorama’s met hel-taferelen en bewerkte etsen van Goya en aquarellen van Hitler. Het bezorgde ze de bijnamen The brothers Grim’,‘The bad boys of contempory art’ en ‘The enfants terribles of Britart’. In 2003 werden ze genomineerd voor de Turnerprijs die dat jaar werd toegekend aan Grayson Perry. Jake Chapman werd jaren later de vraag gesteld wat het meest beschamende moment uit zijn leven was. Antwoord: “Losing the Turner prize to a grown man dressed as a small girl.”

 

 

 

 

                                                                                                                        Hellscape

 

Hell-landscapes

 

Saatchi kocht werk van hen aan, waaronder ‘Hell’. Hell was een groot diorama dat bestond uit negen vitrines neergezet in de vorm van een omgekeerd hakenkruis. De taferelen op een schaal van 1:32 lieten een landschap zien waarin zich massamoorden afspelen met nazifiguren in de hoofdrol. Bij een grote brand in 2004 dat de opslagplaats Momart in de as legde, ging het werk verloren. De broers kondigden daarop aan het werk te herscheppen in “een uitgebreidere, geactualiseerde en spectaculairdere Hell''. Die opvolger heet ‘Fucking Hell’ (2008), andere diorama’s met massaslachtingen - hellscapes- dragen titels als ‘Rivers of blood’ (2007), When the world ends .. (2012) en ‘The sum of all evil’ (2012-13).

 

De relatie met Saatchi lijkt inmiddels sterk bekoeld. In een interview in 2008 werd Jake Chapman de vraag gesteld dat als hij het zou kunnen, welk uitgestorven wezen hij weer tot leven zou brengen. Antwoord: Charles Saatchi? Al in 1998 verkocht Saatchi uit zijn collectie hun drie jaar oude werk ‘Ubermensch’ (Stephen Hawking in een rolstoel op een rotspunt). In 2010 bracht Saatchi meer werk van de broers ter veiling, of in de termologie van de media: dumpte hij hun werk.

 

 

 

 

                                                                                                       The Chapman Family Collection

 

 

Aard van het werk

 

De thema’s van de Chapmans zijn moraliteit, religie, kunstgeschiedenis en de consumptiemaatschappij. Hun werk is berucht en wordt gezien als provocerend, kinderlijk, beledigend, pervers, cynisch, schokkend, controversieel en afschuwwekkend.

 

- In 1999 zien de kunstenaars zelf hun werk als volgt: ”We fantasize about producing things with zero cultural value, to produce aesthetic inertia – a series of works of art to be consumed and then forgotten.''

 

- In een lezing hield Jake Chapman zijn publiek voor dat het belangrijkste doel van de hedendaagse kunst bestaat uit het lichtjes traumatiseren van de bourgeoisie.

 

- Jake Chapman in 2010: "I think you can take a cross section of all the work we've made. And it's almost like our work is trying to explain the range of human emotion to someone who is autistic or to an alien. We are trying to explain human emotion to an alien.

 

- In 2011 stellen de broers dat als het publiek hun werk ‘wonderfully offensive’ vindt, ze het prima vinden, maar als het publiek het werk ‘horribly offensive’ vindt, ja dan .. de ene broer trekt een bedenkelijk gezicht, de andere zegt ‘than it is up to them’. En vervolgt: “Sometimes it seems like people feel about compelled to have adverse reactions to the work, as that they feel: that is the work is asking them, but you know, we are not really bothered by what people think, apart from my mother.”

 

- In 2012 wordt een vraag of hun werk autobiografisch is, na ontkenning geretouneerd met de wedervraag die de broers belangrijker vinden: “Is the work funny or is it not funny?”

 

- Dinos Chapman in 2013: “Our work is more about humour: it's horrible, gleeful and playful at the same time."

 

- In 2013: "We are not really interested in highlighting the more positive aspects of humanity. We're interested in the underbelly of things. As far as we're concerned the depths of that seam is profound and infinite."

 

 

 

 

                                                                                                                Fucking with Nature, 2013

 

 

- Bij de huidige tentoonstelling 2013-14 schrijft een recensent: “Jake and Dinos Chapman look at the very worst parts of human nature, brutality, nihilism, a rampant appetite for death and destruction and put it on show. And it is fun, despite the gore, the death and the brutality, it’s all a bit of a laugh. Which is perhaps the point they are trying to make.”

 

- Een andere criticus: “Their real subject is not horror or shock but art. Don't be fooled into thinking that they're making sociological comments on violence, ecology, or cooperate business. They're simply having fun at art's expense, enjoying biting the hand that feeds them like teenage boys that piss off their parents who, all the while, are paying off their student loans. [..] For them art has one function. It's the path to fame, notoriety and riches and it's probably a lot more fun than being a banker. They make their cynicism very plain. And if we're foolish enough to be taken in by their work, to search for meaning or gravitas – well, then, that's our fault for being duped and, presumably, they couldn't be happier.

 

 

 

 

                                                                                                            ik ben beter

 

Onschuldigen ontzien

 

Jake en Dinos Chapman verklaarden in 2011 dat hun kunst misschien niet voor iedereen geschikt is, dat er onschuldigen zijn die ze niet met hun werk willen bereiken:

 

“The thing is you’ve got to be careful about who it is you’re attacking. The people we are attacking are largely people who have an authoritative view of art and are in control of what’s counted as beautiful, people who operate the critical aspirations, but yes, there are those people who perhaps don’t deserve our work. They don’t deserve to be attacked by our work. I suppose what I mean is in museums they put signs saying ‘Over 18’s Only’. I think there are people who are innocents that would look at our work and be shocked, and they’re not really the people we’re intending to get at.” 

 

 

 


 

Serpentine Sackler Gallery, Londen

 

Tentoonstelling Come and See, 27 november 2013 – 9 februari 2014

 

 

Foto’s: november 2013

 

 

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina The Chapman brothers, Londen