Dekenvrouw

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Aanéén-genaaid door Berlinde de Bruyckere, 2000

 

 

 

 

 

 

Thema’s

 

Als fundamentele thema’s in haar werk noemt Berlinde de Bruyckere: “kracht en kwetsbaarheid, leven en dood, beklemming en bescherming, eros en thanatos, verlangen en lijden, eenzaamheid en eenwording”

 

Over haar werk: “Het zijn moeilijke beelden, ze zijn niet hapklaar. In elk beeld zit er een soort aantrekken, maar tegelijkertijd ook een soort afstoten. Sommigen willen er dan ook van wegkijken, wat ik volkomen kan begrijpen. Zij die er van wegkijken, kunnen dus geen ingang vinden in dat werk.”

 

 

 

 

 

 

Tweede huid

 

In de jaren negentig werd De Bruyckere bekend door haar ‘dekenwerken’. Ze had beelden gezien van vluchtelingen en in die beelden kwamen steeds de dekens terug waaronder de ontheemden veiligheid en warmte zochten; en altijd staken her en der lichaamsdelen onder dat beschermende dek uit. Over haar dekenvrouwen -vrouwfiguren van wie armen en benen levensecht zijn, maar waarvan de rest van het lichaam schuil gaat onder dekens- gaf ze bloot:

 

“De relatie tussen tonen en schuilen is een relatie die zich voordoet binnen één beeld. Het beeld dekenvrouw heb ik voor het eerst gemaakt in de periode van de genocide in Rwanda in 1993-1994. Ik toon een beeld van iemand die eigenlijk niet gezien wil worden. Op dat moment was ik zelf bezig met de vraag naar de essentie van het huis. Voor mij betekent dit een plek om te kunnen schuilen, alleen te zijn, te kunnen denken. Toen zag ik mensen op de vlucht met alleen een deken om zich te beschermen, te dekken. Zo is het beeld voor mij ontstaan.”

 

 

 

 

 

 

Geborgenheid en verstikking

 

Berlinde De Bruyckere: “Een deken is voor mij een symbool van geborgenheid. Het heeft een ziel, die meestal positief geladen is. Een deken dekt je toe, je voelt je het kind dat binnen zit terwijl het buiten regent. Ik gebruik een deken ook als negatief voorwerp. Je kan iemand zo veel liefde en geborgenheid geven dat hij erdoor verstikt raakt, zichzelf niet meer vindt. Onder een stapel dekens liggen desoriënteert. Die dubbelzinnigheid speel ik graag uit in mijn werk.”

 

 

 


 

Berlinde de Bruyckere (België, 1964)

 

Wikipedia

 

De Bruyckere volgde haar studie aan het Sint Lucas in Gent. In 2003 was haar werk voor het eerst te zien in het Italiaans Paviljoen tijdens de Biënnale van Venetië en brak ze internationaal door. In 2013 keerde zij terug naar Venetië om haar land te vertegenwoordigen in het Belgisch Paviljoen.

 

 

 

 

 

 

 


 

De Pont, Tilburg

 

Foto’s: januari 2017

 

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina Beelden in De Pont