Lijden

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Eén / One door Berlinde de Bruyckere, 2003-2004

 

 

 

         

 

 

         

 

          De Bruyckere gebruikte voor de serie ‘Into one-another’ professionele dansers als modellen. Ze liet in de beelden steeds

          twee lichamen in elkaar overvloeien (NB: later gelezen dat het een seksend stel zou voorstellen, de eigen interpretatie was

          de verbeelding van hevige angst en troost / bescherming zoeken ineen).

 

 

Thema’s

 

Als fundamentele thema’s in haar werk noemt Berlinde de Bruyckere: “kracht en kwetsbaarheid, leven en dood, beklemming en bescherming, eros en thanatos, verlangen en lijden, eenzaamheid en eenwording”

 

Over haar werk: “Het zijn moeilijke beelden, ze zijn niet hapklaar. In elk beeld zit er een soort aantrekken, maar tegelijkertijd ook een soort afstoten. Sommigen willen er dan ook van wegkijken, wat ik volkomen kan begrijpen. Zij die er van wegkijken, kunnen dus geen ingang vinden in dat werk.”

 

 

 

 

 

 

Gezichtsloos

 

De Bruyckere maakt bewust geen gezichten voor haar beelden. Ze vindt dat mensen anders te vlug een houvast of herkenbaarheid hebben en ze wil die toegankelijkheid afblokken. De Bruyckere: “The communication between the image and the viewer should go through the totality. If you give a sculpture a face, then it becomes immediately the reference point and makes the sculpture too easily accessible. I don’t want to direct the attention to the face because only a total image has meaning.”

 

“Bij ieder beeld vraag ik mij af wat is essentieel in de uitdrukking van dat beeld. Bij een hoofd heb ik altijd hetzelfde gevoel: dat ik dat niet nodig heb [..] Als het hoofd weg is, dan moet het lichaam communiceren met zijn volledige hoedanigheid. Wat veel moeilijker is maar ook veel universeler. Want in ons gelaat en in onze opmaak van ons haar en ons gezicht verraden we onszelf en doen we ons misschien voor zoals we niet zijn, of doen we ons beter voor als we zijn. Daar zit ook een mode-aspect in, een tijdslijn. Terwijl wanneer dat hoofd er niet is, .. alle lichamen zijn door de jaren hetzelfde gebleven, daarin kunnen we niet liegen of ons niet bedriegen.”

 

 

 

 

 

 

Misvormde schoonheid

 

Op een opmerking dat haar werk zowel ‘beautiful’ als ‘disturbing and moving’ is: ‘the beauty and the sublime’, reageerde De Bruyckere:

“For me, both categories are important and applicable. In a sublime experience, there are magnificent moments. This is not only about fear and dread, but there is also sheer beauty. These emotions I try to show in my work and to provoke a discussion about these two sides.

For example, the emotion of the Pieta is in essence very sad, but thanks to its pictorial quality, vulnerability, and the apparent fragility of the material, it can appeal to other feelings: softness against the harshness of the world. My objects are malformed but they give you the feeling of beauty.”

 

 

 


 

Berlinde de Bruyckere (België, 1964)

 

Wikipedia

 

De Bruyckere volgde haar studie aan het Sint Lucas in Gent. In 2003 was haar werk voor het eerst te zien in het Italiaans Paviljoen tijdens de Biënnale van Venetië en brak ze internationaal door. In 2013 keerde zij terug naar Venetië om haar land te vertegenwoordigen in het Belgisch Paviljoen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

De Pont, Tilburg

 

Foto’s: januari 2017

 

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina Beelden in De Pont