Als ik zwanger ben

 

 

 

 

 

                          

 

 

 

When I am pregnant door Anish Kapoor, 1992

 

 

Wit

 

Kapoor in een interview in 1990 over kleur: “Right now, I’m trying to make something white. And once you start doing it in white, there are many different whites. And what is white? I think what I’m trying to find is so white that it’s whiter than white. I don’t know what that is or how I go about it. It’s actually white in relation to something that’s less white.

This work is actually called, I think, anyway, A Virgin is a Void. White meaning virginity, in the sense that I understand it here.”

[..]

“To me, the notion of origin is very important, so I’ve made a number of works which have titles rather similar to that. It’s trying to engage with the place from which I emerge as an artist, which I feel to be feminine. I feel my creative self to be feminine. I feel that creativity itself is feminine. I think this is also very Eastern. One can speak of Western tradition, certainly in modern art, being basically phallic. Western sculpture is a phallic art. My work seems to be the opposite. All the works I have here in the studio, they’re all upright, and in that sense, phallic, but they’re all empty so it’s an inversion of that phallic-ness. They’re not towards the flat, but towards the concave. That’s very important for me.”

 

 

Witte vorm op witte muur

 

Het basis-idee voor ‘When I am pregnant’ kreeg Kapoor bij een bezoek aan Uluru of Ayers Rock in Australië. Hij was geimponeerd door de uitstraling van de rotsformatie. “I was amazed, not at the monolith, but at the way the monolith seemed to be made up of symbolic events.” Hij maakte veel aantekeningen tijdens zijn wandelingen rondom de rots en “one of the ideas I wrote down was simply “white form on a white wall.”  When I am Pregnant, an object in a state of becoming, was the result.

 

 

 

 

 

 

 

Non-object

 

Terug in Londen zocht Kapoor naar een uitwerking van het idee witte vorm op witte muur. Het moest iets worden dat zowel aanwezig als niet aanwezig was. Het werd een bolling. “This is a full, pregnant form and yet it is not present.” Als de toeschouwer er recht voor staat, ziet het eruit als een wazige vlek, de ‘non-object state’.

 

“I was looking for states of material that push their physical boundaries of their physical status. I like the idea that all material has a kind of immaterial present (modern quantum physics would fully support that notion). I’m obsessed with the “proto” and I love the idea of the pregnant. I’ve always felt drawn to aspects of the feminine, which shows in a lot of what I do. I read somewhere that certain monks formally ask each other if they are pregnant yet, and that has to do with whether they have reached a state of spiritual accomplishment. So I wondered, well, am I pregnant?”

 

 

 

 

 

 

Kapoor: When you are in front of When I am Pregnant, no matter how close or far away you are, it is a blur. It is only when you move to the side of it that you can see it is a form. I’ve become more and more interested in that slight manipulation that forces the viewer into doing something. It is a form of address, if you like, the way the work directs a particular kind of looking.

 

(Citaten uit 2008)

 

 

Witheid

 

Kapoor: "In Der Zauberberg van Thomas Mann zit een scčne, waarin Hans Castorp, de held, in zijn sanatorium zit en zich niet goed voelt. Om aan dat gevoel te ontsnappen trekt hij de bergen in en komt daar in een vreselijke sneeuwstorm terecht. Als die weer wegtrekt is hij plotseling in een volledig witte ruimte terecht gekomen. Thomas Mann beschrijft dan op een prachtige manier hoe hij zich verliest in die witheid, die prachtige, allesoverheersende witheid. Castorp valt flauw en krijgt een visioen van een Griekse godin - op dat moment heeft hij echt wat ik een 'sublieme ervaring' zou willen noemen. Ik wil in mijn werk zulke momenten creëren, momenten waarbij je voor een kunstwerk staat en er even, al is het maar een paar seconden, met hart en ziel in kunt geloven."

 

Citaten uit de NRC 17 maart 1995

 

Kapoor over ‘When I am pregnant’ in 1995. “Ik ben geďnteresseerd in het poëtische object. Er is niet meer dan je ziet, in dit geval het wit dat zo wit is dat je erin verdwijnt.”

 

 

 


 

Anish Kapoor (1954, Eng)

 

www.anishkapoor.com                          Wikipedia NL                              Wikipedia E

 

 

 


 

De Pont, Tilburg

 

Foto’s: november 2012

 

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina Beelden in De Pont