Diep ontzag

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Grosser Respekt door Thomas Schütte, 1994

 

 

Leiders in beperking

 

Op een maquette-achtig platform met pleinen op twee niveaus, staan in het centrum van het hoogste plein drie reuzen. Ze staan levendig te gebaren, maar zijn ruggelings met touwen aan elkaar vast geknoopt. Hun voeten staan in een volle bak modder. De ongeïnteresseerde burgers om hen heen die op de pleinen wandelen, converseren, flaneren misschien, lijken ten opziche van de reuzen minimensjes. Het doet denken aan Gulliver die door Lilliputters, 12 keer kleiner dan hij, gevangen werd genomen en vast gebonden. Dat verhaal werd in 1726 geschreven als een satire op de samenleving van destijds.

 

Met die satire in gedachten zou het beeld leiders van een democratische samenleving kunnen voorstellen die precies denken te weten hoe ze de wereld moeten leiden, maar aan handen en voeten gebonden zijn aan hun overschillige en tegenwerkende onderdanen. Ze zijn onmachtig in hun macht. Het thema van Schütte is macht en onderwerping.

 

Schütte: "Ik heb liever dat de mensen er hun eigen verhalen bij verzinnen dan dat ik dat voor ze doe." Of zijn beelden iets betekenen?: “ik zeg altijd maar: als je een beeldend kunstwerk door de telefoon kunt beschrijven, hoef je het niet meer te maken. Ik wil kunst niet door woorden vervangen, dan verlies ik mijn interesse."

“Ik heb gewoon plezier in wat ik doe. Ik probeer wel te voorkomen dat mijn werk een definitieve interpretatie krijgt. Ik heb er namelijk geen enkele behoefte aan het te laten versimpelen tot een of andere slogan."

 

 

 

 

                                                                                                                                                          Onmachtige machtigen

 

 

Tegenovergesteld streven

 

Schütte kwam op het motief voor zijn beelden met gebonden figuren toen hij in de jaren negentig in Italië woonde en in die tijd verschillende politici gearresteerd werden wegens corruptie. De figuren die aan elkaar vastgebonden zijn proberen toch afstand van elkaar te nemen, wat niet lukt. Het representeert het samengaan van plichtsgetrouwheid aan het land enerzijds en persoonlijke ambitie en hebzucht anderzijds. Schütte laat zien dat tegengestelde doelen, acties of ideeën niet samengaan: als ze tegelijk een rol spelen resulteert het in instabiliteit.

 

 

 

 

 

 

 


 

Thomas Schütte (Dtsl. 1954)

 

website              Wikipedia

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

De Pont, Tilburg

 

Foto’s: april 2012

 

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina Beelden in De Pont