Duizelingwekkend

 

 

 

 

 

††††††††††††††††††††††††††

 

 

 

Vertigo door Anish Kapoor, 2008

 

 

 

 

Wankelende waarneming

 

Kapoor creŽert situaties, waarin het vertrouwen in de eigen visuele waarneming even wankelt. De holle bolle spiegel roept desoriŽntatie op, omgekeerd, uitvergroot en vervormd ziet de toeschouwer zichzelf naderen. Het effect is als van de aloude lachspiegels op de kermis (bestaan ze nog, de lachspiegelpaleizen?). Door te werken met hooggepolijste spiegelende, gebogen vlakken, doet Anish een poging om door vertekenende reflecties de beschouwer te desoriŽnteren.

 

 

 

 

 

 

Vervreemdend en hilarisch

 

Als de waarnemer op afstand van de bolle kant van de spiegel staat, lijkt de ruimte die weerspiegeld wordt, immens. Als er geen medebezoekers in de buurt zijn, is er een enorme overweldigende leegte, het duizelt de toeschouwer. Aan de andere kant staat de bezoeker op zijn kop, het geeft een vervreemdend - maar als op de kermis van destijds - ook een hilarisch en lachwekkend effect.

 

Kapoor lijkt gezien de titel van het werk, Vertigo, te verwijzen naar een film uit 1958 van Alfred Hitchcock met de gelijknamige titel. De duizelingen, de desoriŽntatie van de hoofdrolspeler werden toen gevisualiseerd met behulp van camera-bewegingen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Anish Kapoor (1954, Eng)

 

www.anishkapoor.com††††††††††††††††††††††††† Wikipedia NL††††††††††††††††††††††††††††† Wikipedia E

 

 

Anish Kapoor verhuisde op zijn negentiende naar Londen om te studeren aan het Hornsey College of Art. In 1979 keerde hijvoor het eerst terug naar India. Hij baseert zijn gerenommeerde pigmentwerken uit de jaren tachtig op dit bezoek

 

 

Zintuiglijke ervaring van het sublieme

 

Een rode draad in zijn werk wordt gevormd door de opvatting die Kapoor heeft over de rol van een kunstwerk. Hij beschouwt het kunstwerk als een medium dat de waarneming van de kijker activeert en zo zintuiglijke ervaringen oproept. ďIk heb niets bijzonders te vertellen. Ik heb geen speciale boodschap voor wie dan ookĒ, zei de kunstenaar in 1998. En verder: ďMaar het is mijn taak om uitdrukking te geven aan, of beter gezegd, de middelen te definiŽren die fenomenologische en andere zienswijzen mogelijk maken, zienswijzen die je kunt gebruiken, waarmee je kunt werken om zo tot een poŽtisch bestaan te komen.Ē

 

Meer duiding volgde in 2007, Kappor: ďDe traditionele verschijningsvorm van het sublieme, het matte oppervlak is, diep en absorberend. Het blinkende staat wellicht voor de moderne verschijningsvorm van het sublieme, die volkomen reflectief is, totaal aanwezig is en de blik terugwerpt op zichzelf. Dit zou een nieuwe manier kunnen zijn om na te denken over het niet-tastbare object.í

 

 

 

 

 

 

 


 

De Pont, Tilburg

 

Fotoís: april en november 2012

 

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina Beelden in De Pont