Druiven

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Grapes door Ai Weiwei, 2010

 

 

Maatschappijcriticus

 

Weiwei ziet kunst als middel om veranderingen te forceren, om ruimte te scheppen voor nieuwe mogelijkheden. Naast beeldend kunstenaar is hij ook architect en vormgever, en als maatschappijcriticus een luis in de pels van de Chinese samenleving. Dat laatste wordt hem niet in dank afgenomen. Zo werd zijn studio afgebroken, zijn blog geblokkeerd, werd hij gevangen gezet, kreeg hij een enorme ‘belastingaanslag’ voor de kiezen en is hij beperkt in zijn bewegingen door huisarrest. De repressie heeft hem, en zijn kritiek, wereldwijde aandacht opgeleverd.

 

Kracht in herhaling

 

In veel van zijn kunstwerken verwijst Weiwei naar de Chinese geschiedenis. Voor het maken van zijn werk schakelt Weiwei ambachtslieden in die traditioneel werken. In 2010 kreeg Weiwei in de westerse wereld grote bekendheid door zijn installatie in de turbinehal van de Tate in Londen. Miljoenen handbeschilderde porceleinen zonnebloempitten werden over de vloer uitgestort. Ruim anderhalf duizend arbeiders hadden in een jaar tijd de honderd miljoen pitten beschilderd. De grote getallen maken het individu en het enkele item nietig, de massa indrukwekkend. Alle individualiteit is gewist. Zijn werken waarin veel herhaling verwerkt is, bevatten metaforen voor de Chinese samenleving.

 

 

 

 

                             

 

 

 

 

Ontwikkeling

 

Van het werk Grapes, een samenstelling van krukken uit de Qing Dynasty (1644-1911) is een eerste versie ontstaan in 1997. Toen werden twee krukken samengesmolten tot, naar het lijkt,  een liefdespaar. Dit werk is gedupliceerd in 2008. De eerste versie heet ‘Double stool’, de tweede simpelweg ‘Stool’. 1997 Was ook het startjaar voor de eerste omgevormde tafels uit de Qing Dynasty, hij maakte dat jaar ‘Crossed table’ en ‘Table with two legs against the wall’, dadaIstische werken.

 

Vanaf 2007 is Weiwei verder gaan borduren op het thema samengesmolten krukken. Dat jaar zag een werk met 9 krukken het  licht, een jaar later werken met 10 en 17 krukken, in 2010 een werk met 32 krukken. Al deze werken hebben de naam ‘Grapes’, druiven.

 

 

               

 

                 "Double Stool" (1997)

                                                                                                                                           “Grapes”(2007, Mary Boone Gallery)

 

                                               

 

 

 

 

Rijkdom en vruchtbaarheid

 

Van Siamese tweeling is het werk in de loop der jaren geëvolueerd naar een Siamese veelling. Het kan gezien worden als verbeelding van de Chinese maatschappij. De leden zijn nauw aan elkaar verbonden en naar binnen gekeerd. Naar de buitenwereld toont het een stekelige verdediging. Druiven symboliseren overvloed aan voedsel en materiële rijkdom, soms verwijst het ook naar vruchtbaarheid.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Ai Weiwei (Peking, 1957)

 

Wikipedia NL                             Wikipedia E                           Info Weiwei                   

 

 

Inspirator Duchamp

 

De Chinese kunstenaar Ai Weiwei (1957) maakte tijdens een verblijf in New York van 1981-93 intensief kennis met westerse moderne kunst. Vooral het werk van Marcel Duchamp (1887-1968) maakte indruk. Duchamp is bekend geworden door zijn ‘ready-mades’, alledaagse voorwerpen als een omgekeerd ijzeren flessenrek en een porseleinen urinoir bestempelde hij tot kunstwerk. Weiwei in een interview uit 2008: “Tot ik Duchamp ontdekte, had ik er geen idee van dat kunst een manier van leven kon zijn. Het was mijn redding en het maakte direct een eind aan mijn geworstel. Ik begreep [..] dat kunst een gebaar kon zijn, en dat een gebaar iedere vorm kan krijgen die de kunstenaar wil. Dat kan een schilderij zijn maar ook totaal iets anders.”

 

 

 

                

 

           Radiolaria

 

 

 


 

De Pont, Tilburg

 

Foto’s: april 2012

 

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina Beelden in De Pont