Folie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Foil door Anthony Caro 1978, een gelijk werk maakte Caro in 1975/77

 

 

Verwarrend

 

Foil betekent volgens het woordenboek zowel folie als in verwarring brengen, van de wijs brengen.

 

Een interviewer vroeg Caro eens: Many of the titles come from song titles of the period, don’t they?

 

Caro: “Quite correct. The first abstract sculptures I simply numbered, but the numbers became too many and too hard to remember. Noland had a book of racehorse names. I use the titles of songs. The names of drinks. Pompadour was called by the name of the paint I used, Pompadour Pink. I regard the names as I do the color—a lead into the way you look at a sculpture. I try to get them right but they are never quite right.”

 

 

 

 

 

 

Op zichzelf staand

 

Op de vraag of abstractie zijn ultieme doel is, antwoordde Caro:

 

I think the last thing I wanted to do early on is abstract sculpture. I wanted sculpture to be something in its own right, not an illustration or representation, and as real as talking to another person. I’m not interested in complication, but things get more complicated and scattered, and I must simplify—it’s just a natural progression.

 

I’m not against figurative sculpture. In the sixties we gained the freedom to make abstract sculpture. I think the freedom to make abstract sculpture echoes part of my interest—I’ve not got rules, not at all. In fact I think a lot of abstraction can get to become sheer decoration as well as figurative.

 

 

 

 

 

Geen sokkel

 

Caro begon zijn carričre in de jaren 50 als assistent van beeldhouwer Henry Moore. Hij vertelde over die tijd: “I knew nothing about modern art. Until then I had never seen a piece of African sculpture, had no idea of Surrealism or Cubism. Things like these had not been on my horizon. I thought being a sculptor meant doing a statue of a general on a horse.”

 

Hij vestigde zijn naam als zelfstandig kunstenaar in 1963, toen hij doorbrak met een tentoonstelling in de Whitechapel Gallery in Londen. Hij exposeerde daar grote abstracte beelden met felle kleuren, die op de grond waren geplaatst. Dat was radicaal anders dan de kunstwereld tot dan toe gewend was. Beelden stonden tot dan op een sokkel, niet op de grond

 

 


 

Anthony Caro (Engeland, 1924-2013)

 

www.anthonycaro.org

 

Wikipedia

 

Caro heeft een grote invloed gehad op het ontstaan en de ontwikkeling van de moderne, abstracte beeldhouwkunst. Zijn werk wordt gekenmerkt door het hergebruik van metaal (voornamelijk ijzer en staal) veelal afkomstig van de schroothoop.

 

Caro opende in juni 2013 nog een tentoonstelling met eigen werk. Bij die gelegenheid zei hij tegen de krant The Independent dat hij wilde doorwerken tot zijn honderdste. "Ik vind het leuk om te doen. Bejaard zijn is schokkend, maar ik geniet nog steeds van het maken van de werken." Drie maanden later overleed hij aan een hartaanval.

 

 

 

 

 

 

 


 

Scottish National Gallery of Modern Art, Edinburgh  Schotland / Engeland

 

Foto’s: mei 2013

 

 

 

Startpagina BuitenbeeldinBeeld

 

 

Startpagina Scottish Gallery, Edinburgh