Ceci n’est pas un Duchamp
Fountain
door Marcel Duchamp, 1917
Tentoonstelling: From
Death to Death and Other Small Tales: Masterpieces from the Scottish National
Gallery of Modern Art
and the D Daskalopoulos Collection; 2013
Het beroemde urinoir dat Duchamp in 1917 op zijn kant
legde, tekende met ‘R. Mutt’, en tot kunst verklaarde, ging verloren.
In 1964 maakte de kunstenaar acht vervangers van dit
werk ‘Fountain’ (in totaal bestaan er 17 kopiën). Zeven kwamen terecht in
museale collecties, deze -nr 5- maakt deel uit van de privé-collectie van
Dimitris Daskalopoulos. Hij betaalde in 1999 1.1 miljoen Engelse ponden
voor de replica. In 2013 werd het object tentoongesteld in Edinburgh.
Fountain is in 2004 verkozen tot het meest invloedrijke
kunstwerk van de 20e eeuw. De readymade
riep kunst-filosofische vragen op over aard en functie van kunst.
|
|
Duchamp zou over deze readymade gezegd hebben: “Ik
gooide [..] het urinoir in hun gezicht [van
het publiek] om ze uit te dagen, en nu bewonderen ze het vanwege zijn
esthetische schoonheid.” Hij wijdde zijn latere leven aan het schaakspel.
|
De leugen van Duchamp
Juni 2018 komt er een opmerkelijk artikel naar buiten in
het kunstmagazine ‘See all this’ met de titel ‘Het urinoir is niet van
Duchamp’. De Nederlandse journalist Theo Paijmans beschrijft wat een aantal
onderzoekers allang schijnt te weten: Duchamp heeft zich ‘Fountain’
toegeëigend, de maakster was de Duitse Elsa von Freytag-Loringhoven (1874-1927). De NRC van 14 juni 2018 wijdde een artikel aan het artikel.
|
Een belangrijk feit
waar dat uit blijkt:
Duchamp schreef in 1917 zijn zuster een brief met de zin
„Een van mijn vriendinnen heeft onder een mannelijk pseudoniem, Richard
Mutt, een porseleinen urinoir als sculptuur ingezonden.”
Duchamp zou het urinoir bij een bepaalde groothandel in
sanitair hebben gekocht, alleen had die groothandel dit model niet in de
collectie. En het adres waar Duchamp het ding zou hebben gekocht was een
showroom, daar werd niet verkocht.
Verdere naspeuringen en feiten wezen naar Elsa von
Freytag-Loringhoven als de maakster. Duchamp is na haar dood opgetreden als
curator van haar nalatenschap.
R.Mutt was waarschijnlijk een woordgrapje van Elsa.
R.Mutt kan staan voor ArMutt ofwel (intellectuele) armoede, het zou ook
UrMutter ofwel oermoeder kunnen zijn. Het favoriete scheldwoord van Elsa
was ‘Shitmutt’.
Veel meer feiten en omstandigheden worden aangedragen,
het heeft er alles van weg dat Duchamp gepronkt heeft met andermans veren.
Foto links:
Wikipedia
|
In 1923-24, in een periode dat ze zich verlaten voelde,
schilderde Elsa het werk rechts: ‘Forgotten Like This Parapluie Am I By You
– Faithless Bernice!’ Het laat een overstromend urinoir zien met een pijp
van Duchamp op de rand. Het schilderij werd altijd gezien als een simpele
verwijzing naar Duchamp, maar dat kan in dit licht nu anders
geďnterpreteerd worden.
[NB: Het verhaal is ook beschreven in het artikel ‘Did Marcel Duchamp steal Elsa’s urinal?’ door
Spalding en Glyn Thompson, november 2014 en in het boek 'Stranger Than We
Can Imagine: Making Sense of the Twentieth Century' by John Higgs, uitgever
Weidenfeld & Nicolson, 2015]
|
|
Marcel Duchamp
(1887-1968)
Wikipedia
Scottish
National Gallery of Modern Art, Edinburgh
Schotland / Engeland
Foto’s:
mei 2013
Startpagina
BuitenbeeldinBeeld
Startpagina Beelden in
Engelse Musea
|