Visvangst

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zeevogel door Henri Gaudier-Brzeska, 1914 (gieting vermoedelijk 1964)

 

                                 Henri Gaudier nam de achternaam aan van de door hem aanbeden Sophie Brzeska.

 

 

 

 

 

 

Gebeeldhouwd in gips

 

Het beeld is oorspronkelijk gemaakt in gips. Gaudier verkreeg de strakke vlakken doordat hij het gips niet boetseerde toen het nog nat was, maar door in het uitgeharde gips te snijden. Vooraf had Gaudier het ontwerp in tekening vastgelegd. Er is gesuggereerd dat de abstracte vogel en torpedo-achtige vis symbolen zijn van de Eerste Wereldoorlog die in 1914 begon.

 

 

Als soldaat aan het front, hij had zichzelf aangemeld, liet de kunst Gaudier-Brzeska niet los. In een brief (links) schreef hij dat hij de kolf van een buitgemaakt geweer had bewerkt. Het bereikte effect was, benadrukte hij, te danken aan “a very simple composition of line and planes”.

 

 

 

 

 

 

 

 

Gipsmodel en gietingen

 

Jim Ede (Harold Stanley Ede, 1895-1990) was kunstverzamelaar; hij overleefde de Eerste Wereldoorlog, in tegenstelling tot Henri Gaudier. Hij verwierf veel kunst die in die tijd grotendeels ondergewaardeerd werd, vooral het werk van Henri Gaudier wist hij veilig te stellen uit de nalatenschap van Sophie Brzeska in 1925.

 

De Tate citeert een brief van H. S. Ede gedateerd 17 June 1964: ‘Gaudier made a plaster which came into my possession and 1 or 2 bronzes were made in Miss Brzeska’s lifetime—I only know of 1 but I think someone must have paid to have it done and got the other for his pains. The one I know of became mine & I sold it to an American & it was destroyed in New York by a fire. I had six bronzes made in 1964. . . and of these No. 1 belongs to Henry Moore, No. 2 Kettle’s Yard Collection, Cambridge*, No. 3 Tate Gallery, No. 4 Musée d’Art Moderne, Paris ... I think Gaudier made the model in 1914.’

 

Het museum schrijft verder dat het werk niet op de lijst stond die Gaudier zelf maakte van zijn werk voordat hij in 1914 tot het Franse leger toetrad, maar het staat wel op een toegevoegde lijst die Jim Ede maakte van werk dat hij had gezien of elders beschreven vond. De Tate kocht haar exemplaar van ‘The Sea Bird’ in 1964, the Scottish National Gallery of Modern Art in 1980.

 

 

 

 

 

 

 


 

Henri Gaudier-Brzeska (Fr, 1891-1915)

 

Wikipedia

 

* Volgens een bericht in de Telegraaf van 13 november 1969, zou werk van Gaudier-Brzeska in de Kettle’s Yard Collection, bestaande uit 24 beelden en tekeningen, op 26 november 1969 geveild worden bij Sotheby’s in Londen. De Kettle’s Yard Collection van de University Cambridge bevat vandaag de dag nog een relatief grote verzameling van het werk van Gaudier-Brzeska.

 

 

Vorticisme

 

Met tien anderen richtte Gaudier-Brzeska in 1914 de eerste Britse avant-garde beweging op, het Vorticisme. De stijl had wortels in het Kubisme maar wordt gezien als een variant op het Futurisme. Vanwege de Eerste Wereldoorlog viel de groep al snel uiteen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Scottish National Gallery of Modern Art, Edinburgh  Schotland / Engeland

 

Foto’s: mei 2015

 

 

 

 

Startpagina BuitenbeeldinBeeld

 

 

Startpagina Beelden in Engelse Musea