Zes keer

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6 Times door Antony Gormley, 2010

 

 

Zes man

 

De figuur die tot zijn borst is ingegraven, staat voor de voetgangersingang van de Scottish National Gallery of Modern Art in Edinburgh. Het beeld maakt deel uit van een serie van zes. Nadat het museum in 2004 een geldprijs had gewonnen voor een heuvelinstallatie in de museumtuin, werd besloten dat bedrag te investeren in een nieuw inspirerend project. Gormley kreeg de opdracht, maar de kunstenaar wilde uitbreiden naar de publieke ruimte. Resultaat na een extra inzamelingsactie: naast de halfman bij de ingang, staan vier mannen in de bedding van de rivier Water of Leith die door de stad stroomt en een zesde man staat op een niet meer in gebruik zijnde pier aan de oever van de Firth of Fourth / Noordzee.

 

Het legertje van zes man bestaat uit zes gelijke figuren, alleen het hoofd heeft vijf verschillende standen: horizon, grond, links, rechts en hemel.

 

 

 

 

 

 

Gebonden kijken naar de verre horizon

 

Gormley leerde Edinburgh kennen toen zijn zoon er studeerde. Gormley over zijn kunstwerk: “Ik heb het altijd prachtig gevonden dat die rivier [Water of Leith] door een dicht bevolkte stedelijke omgeving loopt. Het idee is verschillende delen van de stad door middel van deze geologische en botanische loop te verbinden en dat te relateren aan de notie van cultuur en natuur. Dezelfde gieting wordt bij het museum ingegraven en kijkt richting de zee en de open oceaan. Het gaat dus ook over vrijheid en gevangenschap, over gebonden zijn en verlangen naar verre horizonten.”

 

“In wezen zijn de zes figuren levensmomenten die in ijzer gestold zijn. Dat voorwerp is vervolgens in de elementen geplaatst en wordt daaraan blootgesteld. Het geheel is één werk dat gaat over tijd. Het zal gaan roesten en zo zal het zijn eigen organische verhouding krijgen met die blootstelling. En het stelt de vraag hoe de mens in het grote geheel der dingen past. Ja, we hebben een stad, maar hier hebben we een lichaam dat in relatie staat met de basale levenscondities.”

 

Als snel na plaatsing doken twee beelden onder. Geschrokken werd de politie ingelicht, men dacht aan vandalisme of diefstal. Maar hoge waterstanden hadden de beelden doen buigen, ze waren zo geïnstalleerd dat ze bij een te hoge waterdruk plat gaan om schade te voorkomen.

 

 

 

 

 

 

Grote levensvraag

 

Alle manfiguren die Gormley gemaakt heeft zijn beeltenissen van hemzelf. Hij vindt zijn lichaam "the closest experience of matter that I will ever have". De kunstenaar stelt dat de hoge bevolkingsdruk van het moderne stadsleven maakt dat het van levensbelang is " to take the time and space to open up our minds to the elements. We are all aware that we are coming to the point where there will be 10 billion human beings on this planet. The big question that I'm asking with all of these works is, 'where does the human project fit, in the scheme of things?"

 

 

 


 

Antony Gormley (Engeland, 1950)

 

www.antonygormley.com                           Wikipedia

 

 

 

 

 

 

 


 

Scottish National Gallery of Modern Art, Edinburgh  Schotland / Engeland

 

Foto’s: mei 2013

 

 

 

Startpagina BuitenbeeldinBeeld

 

 

Startpagina Scottish Gallery, Edinburgh