Spiegelende parallelogrammen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Two Two-Way Mirrored Parallelograms Joined with One Side Balanced Spiral Welded Mesh door Dan Graham, 1996

 

 

 

 

 

 

                                                                      

 

                                                                                                                                                                        google earth

 

Bezoeker is deel van het werk

 

Paviljoens, in de oorspronkelijke betekenis, zijn open strukturen -vaak tijdelijk- die gebruikt worden voor optredens, performances.  Bij de paviljoens van Graham is de performance de activering van het werk door de bezoeker die erdoor heen en erom heen loopt terwijl hij naar andere bezoekers, het paviljoen zelf en de omgeving kijkt en verschillende stadia van zichtbaarheid en onzichtbaarheid ziet door het al dan niet spiegelende glas. Wat Graham aantrekt in sculpturale paviljoens is dat het ergens tussen functionele ruimte en architectonische kunst staat.

 

 

 

 

Bekijken en bekeken worden

 

In 2003 verklaarde Graham:  “Now corporations want two-way mirror glass because it’s transparent- reflective on the outside, which means the corporation looks like the sky, and transparent inside, because light is flowing outside, so people from inside can see outside without being seen – it’s a kind of surveillance. So I try to deconstruct that. It’s an emblem of the city, but I make it both transparent and reflective simultaneously. It’s about people’s perception process, otherwise known as ‘the mirror stage’.”

Graham refereert geregeld met betrekking tot zijn werk naar het psychoanalytisch concept van de ‘mirror stage’ of spiegelstadium (Wikipedia).

 

In 2012: “"Pavilion" sounds like sculpture, but in fact my work is about intersubjectivity, people on both sides — and it's very landscape-orientated.”

De dynamiek tussen bekijken en bekeken worden is de crux van zijn werk bevestigt Graham. “It's a crux because when I was 14, I read part of "Being and Nothingness" by Sartre. It's about the child having a sense of his self as an ego by observing somebody who observes them at the same time.”

 

 


 

Dan Graham (VS 1942)

 

Wikipedia nl          Wikipedia E

 

 

Graham stelde zijn Pavillons vanaf begin tachtiger jaren tentoon en in Europa en Japan werden deze werken gewaardeerd en aangekocht. In eigen land, de VS, ging het moeizamer, hij kreeg er weinig erkenning.

 

 

 

 

 

 

 


 

Scottish National Gallery of Modern Art, Edinburgh  Schotland / Engeland

 

Foto’s: mei 2013

 

 

 

Startpagina BuitenbeeldinBeeld

 

 

Startpagina Scottish Gallery, Edinburgh