Kunstheuvel Landform
Ueda door Charles Jencks, 2002 Nieuwe landschapstaal Jencks zegt voor zijn Landart-project in het gazon voor het
museum geïnspireerd te zijn geweest door patronen in de natuur, van
weersinvloeden, wolken, golven tot chaostheorie: “I am trying to create a new
language of landscape. If
you look at the way nature organises itself, it has inherent principles of
movement .. I wanted to design something which reflected these natural forces
but heightened them.” Prehistorie De kunstenaar dacht aan patronen en processen in de natuur, maar het geheel doet sterk denken aan prehistorische cultuur. Het herinnert aan de vele restanten in Engeland van opgeworpen verdedigingswallen uit de IJzertijd, de zogenaamde ‘heuvelforten’. Ook Silbury Hill dat in zuidelijk Engeland ligt, komt in gedachten. Het is een door mensen in de prehistorie opgeworpen heuvel met een spiraliserend pad omhoog. Niemand weet de functie van dat vroege ‘earthwork’.
maart 2002 Een fractale kolk aan het beginpunt van het pad Charles Jencks (VS, 1939 – leeft vanaf 1965 in Engeland) Scottish National
Gallery of Modern Art, Edinburgh
Schotland / Engeland Foto’s:
mei 2013 en 2015 Startpagina BuitenbeeldinBeeld Startpagina Scottish Gallery, Edinburgh |