Kunstheuvel

 

 

 

 

 

 

 

 

Landform Ueda door Charles Jencks, 2002

 

 

Nieuwe landschapstaal

 

Jencks zegt voor zijn Landart-project in het gazon voor het museum geïnspireerd te zijn geweest door patronen in de natuur, van weersinvloeden, wolken, golven tot chaostheorie: “I am trying to create a new language of landscape. If you look at the way nature organises itself, it has inherent principles of movement .. I wanted to design something which reflected these natural forces but heightened them.”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Prehistorie

 

De kunstenaar dacht aan patronen en processen in de natuur, maar het geheel doet sterk denken aan prehistorische cultuur. Het herinnert aan de vele restanten in Engeland van opgeworpen verdedigingswallen uit de IJzertijd, de zogenaamde ‘heuvelforten’. Ook Silbury Hill dat in zuidelijk Engeland ligt, komt in gedachten. Het is een door mensen in de prehistorie opgeworpen heuvel met een spiraliserend pad omhoog. Niemand weet de functie van dat vroege ‘earthwork’.

 

 

 

 

                                                                                                           maart 2002

 

 

 

Een fractale kolk aan het beginpunt van het pad

 

 

 


 

Charles Jencks (VS, 1939 – leeft vanaf 1965 in Engeland)

 

 

www.charlesjencks.com

 

Wikipedia

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Scottish National Gallery of Modern Art, Edinburgh  Schotland / Engeland

 

Foto’s: mei 2013 en 2015

 

 

 

Startpagina BuitenbeeldinBeeld

 

 

Startpagina Scottish Gallery, Edinburgh