Steencirkel Macduff
circle door Richard Long, 2002 Homo sapiens was here Richard Long laat met simpele ingrepen de invloed zien die
de mens heeft op zijn omgeving. Een paar keer heen en weer lopen en er is een
spoor, wat stenen verleggen in geometrische patronen en er is een langdurig
herkenbaar merkteken voor soortgenoten. Overtuigende voorbeelden uit het
verleden zijn de Nascalijnen in Peru en de talloze steencirkels en cairns uit
de prehistorie in Engeland. Long laat zijn individuele sporen over heel de
wereld na, van Antartica tot Japan, van Mongolië tot Ierland, van
Bolivia tot China. Hij verandert het
landschap niet ingrijpend, het zijn kleine wijzigingen, maar het is wel een
handtekening van de mens. De mens heeft door zijn aanwezigheid verschil
gemaakt, hoe miniem op het geheel ook. Zijn foto’s zijn de getuigen waarmee
hij terugkomt in de bewoonde wereld. Voor musea en tentoonstellingen maakt
hij installaties: steen- of waaihoutformaties in geometrische figuren. Long:
"You could say that my work is a balance between the patterns of nature
and the formalism of human, abstract ideas like lines and circles. It is
where my human characteristics meet the natural forces and patterns of the
world, and that is really the kind of subject of my work." Leisteen Een cirkel is een oeroud teken en universeel symbool voor perfectie en oneidigheid want het heeft geen begin en geen eind, schrijft het museum. Dit werk van Richard Long is vernoemd naar de soort leisteen die hij gebruikte voor het kunstwerk, de ‘Macduff slate’. De stukken lei die gebruikt zijn, hebben onregelmatige vormen en verschillende grootte, maar er is een zorgvuldig evenwicht nagestreefd tussen grotere en kleinere stukken. De plek waar de cirkel ligt is uitgekozen door de kunstenaar. Richard Long (Eng. 1945) Scottish
National Gallery of Modern Art, Edinburgh
Schotland / Engeland Foto’s:
mei 2013 Startpagina BuitenbeeldinBeeld Startpagina Scottish Gallery, Edinburgh |