Rotslandschap Tweedelige liggende figuur door
Henry Moore, 1960 Figure no 2 Menselijk landschap Door zijn figuren op te splitsen in delen, in dit geval een hoofd-rompdeel en een benendeel, wekt Moore de suggestie dat het niet alleen om een figuur gaat, maar ook om een landschap. De ruwe en bonkige oppervlakken doet denken aan kliffen en rotspartijen. Moore zag in dit beeld een amalgaam van het menselijk lichaam en steenformaties. “I
realised what an advantage a separated two-piece composition could have in
relating figures to landscape. Knees and breasts are mountains. Once these
two parts become separated you don't expect it to be a naturalistic figure:
therefore you can justifiably make it like a landscape or a rock.” Achteroverliggend In 1924 zag Moore bij een bezoek aan het Louvre in Parijs beelden van de Tolteken-Mayacultuur. De achteroverliggende figuur uit deze cultuur is later in veel van zijn werk teruggekomen. In een schetsboek uit 1928 staan al veel tekeningen van ‘reclining women’, en in 1930 maakte hij verschillende kleine bronzen achteroverliggende figuren. In de Tweede Wereldoorlog werd Moore aangesteld als oorlogstekenaar. In die hoedanigheid maakte hij een aantal studies van de publieke schuilkelders in Londen, onder andere de stations en tunnels van de ondergrondse werden daarvoor gebruikt. Hij tekende opeengepakte wachtende mensen en velen liggen in afwachting achterover geleund. Moore verklaarde later zijn voorkeur voor die houding rationeel: staande figuren hebben altijd een zwak punt bij de enkels. Maar hij vertelde ook dat de menselijke figuur de basis is van al onze ervaring, ons gevoel voor schaal en aanraking en dat juist de achteroverliggende figuur een beeldhouwer heel veel variatiemogelijkheden geeft, veel meer dan bijvoorbeeld een zittende figuur. His best work Het beeld is gemaakt in een serie van 7+1. In de
beeldentuin van het Kröller Müller Museum op de Veluwe staat nummer vier van
de oplage. Bij de onderhandeling over de aankoop van werken van Moore,
schreef zijn galeriehouder in december 1960: “I think that Reclining Figure
II is a wonderful choice for the garden [..]. Moore says that this is his best work [..].
It is the culmination of his life’s work. This is the opinion of Moore
himself.” Henry Moore (1898-1986) Reclining Figure (Two Piece) uit 1960:
Tate Britain, Londen expo Rijksmuseum Amsterdam (2013)
(eigendom
Henry Moore Foundation) Kröller-Müller
Museum, Otterlo
Scottish National Gallery of Modern Art, Edinburgh Scottish
National Gallery of Modern Art, Edinburgh
Schotland / Engeland Foto’s:
mei 2015 Startpagina BuitenbeeldinBeeld Startpagina Scottish Gallery, Edinburgh |