Achteroverliggend

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Reclining figure: Festival door Henry Moore, 1951

 

 

Scottish National Gallery of Modern Art

 

Het museum in Edinburgh bezit de originele gieting van het werk Reclining figure uit 1951. Moore was gevraagd voor het ‘Festival of Britain exhibition’ (voor hedendaagse kunst en design) dat in 1951 in Londen gehouden zou worden, een beeldengroep te maken met de naam ‘Discovery’, een familie voorstellend. Maar Moore maakte de achteroverliggende figuur.

 

Moore zei over het werk: " The ‘Festival Reclining Figure’ is perhaps my first sculpture where the space and the form are completely dependent on and inseparable from each other. I had reached the stage where I wanted my sculpture to be truly three-dimensional. In my earlier use of holes in sculpture, the holes were features in themselves. Now the space and the form are so naturally fused that they are one"

 

 

 

 

John Read maakte in 1951 een documentaire over de uitvoering van de opdracht voor het Festival;

                                                                                 de foto is een still uit de film

 

Achteroverliggend

 

In 1924 zag Moore bij een bezoek aan het Louvre in Parijs beelden van de Tolteken-Mayacultuur. De achteroverliggende figuur uit deze cultuur is later in veel van zijn werk teruggekomen. In een schetsboek uit 1928 staan al veel tekeningen van ‘reclining women’, en in 1930 maakte hij verschillende kleine bronzen achteroverliggende figuren. Moore verklaarde later zijn voorkeur voor die houding rationeel: staande figuren hebben altijd een zwak punt bij de enkels. Maar hij vertelde ook dat de menselijke figuur de basis is van al onze ervaring, ons gevoel voor schaal en aanraking en dat juist de achteroverliggende figuur een beeldhouwer heel veel variatiemogelijkheden geeft, veel meer dan bijvoorbeeld een zittende figuur.

 

 

 

 

 

 

 

 

                                   Scottish National Gallery of Modern Art, Edinburgh

                              

 

 

 

                                   Tate Modern, Londen

 

                             Moore gebruikte draad op het gipsmodel om lijnen op het beeld te maken.

 

 

 

                                   Jardin des Tuileries, Parijs

 

 

Topprijs

 

Februari 2012 werd Henry Moore de Engelse beeldhouwer voor wiens werk de hoogste prijs ooit werd betaald. Reclining Figure: Festival, die bestaat in een editie van vijf, werd op een veiling verkocht voor 19.1 miljoen pond. Hij passeerde daarmee Damien Hirst. Ook kwam hij in de internationale top van de vijf duurste beeldhouwers uit de 20e eeuw. Hij heeft Giacometti, Modigliani, Matisse en Brancusi voor zich, maar passeerde Picasso.

 

 

 

 

 

 

 


 

Henry Moore (1898-1986)

 

Wikipedia

                                                                  

 

                                                                   Moore in 1953 met Reclining figure dat hij gemaakt had voor Festival Britain

 

 

 


 

Scottish National Gallery of Modern Art, Edinburgh  Schotland / Engeland

   &

Londen, Parijs

 

Foto’s: 1999-2001, mei 2013

 

 

 

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina Scottish Gallery, Edinburgh