Eenzaam Le Coureur door Germaine Richier, 1955 ‘de Hardloper’; links: Zittend naakt door Pablo Picasso, 1969 Solitude Het beeld van de in zichzelf gekeerde hardloper is oorspronkelijk ontworpen als sculptuur voor een Frans sportstadion, er bestaat ook een veel grotere versie. Als voorbeeld gebruikte Richier het zeer slanke beroepsmodel Lyrot (Lyrot gebruikte ze ook voor een beeld getiteld ‘Griffu’ uit 1952). Ze maakte geen heroïsche sporter die controle heeft over zichzelf en zijn toekomst, maar benadrukte de intense eenzaamheid van de lange afstandsloper en algemener, de eenzaamheid van de mens. De mensheid Germaine Richier hield zich
bezig met het mensdom, “only humanity counts” zei ze eens. Richier sneed vaak
in het oppelvlak om littekenachtige sporen te creëren. Op het gezicht van de
hardloper komen die markeringen voor. Het
benadrukt de vergankelijkheid. Germaine Richier
(1902-1959) Richier trok in 1922 naar Parijs
waar ze privé-leerling werd van de beeldhouwer Antoine Bourdelle. Haar werk
uit de jaren dertig ligt in het verlengde van het klassieke figuratieve werk
van haar leermeester. In de jaren veertig ontwikkelde ze haar eigen stijl
waarin vaak insectachtige en ook dunne vormen voorkomen. Ze is vooral bekend
geworden door haar hybride figuren van mieren, sprinkhanen en spinnen met
menselijke trekken.
rechts:
Villa sur la route door Jean Dubuffet, 1957 Scottish
National Gallery of Modern Art, Edinburgh
Schotland / Engeland Foto’s:
mei 2015 Startpagina BuitenbeeldinBeeld Startpagina Beelden in Engelse Musea |