Eenzaam

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Le Coureur door Germaine Richier, 1955

                            ‘de Hardloper’;  links: Zittend naakt door Pablo Picasso, 1969

 

 

 

 

 

 

Solitude

 

Het beeld van de in zichzelf gekeerde hardloper is oorspronkelijk ontworpen als sculptuur voor een Frans sportstadion, er bestaat ook een veel grotere versie. Als voorbeeld gebruikte Richier het zeer slanke beroepsmodel Lyrot (Lyrot gebruikte ze ook voor een beeld getiteld ‘Griffu’ uit 1952). Ze maakte geen heroïsche sporter die controle heeft over zichzelf en zijn toekomst, maar benadrukte de intense eenzaamheid van de lange afstandsloper en algemener, de eenzaamheid van de mens.

 

 

 

 

 

De mensheid

 

Germaine Richier hield zich bezig met het mensdom, “only humanity counts” zei ze eens. Richier sneed vaak in het oppelvlak om littekenachtige sporen te creëren. Op het gezicht van de hardloper komen die markeringen voor. Het benadrukt de vergankelijkheid.

 

 

 

 

 

 

 


 

Germaine Richier (1902-1959)

 

Wikipedia

 

Richier trok in 1922 naar Parijs waar ze privé-leerling werd van de beeldhouwer Antoine Bourdelle. Haar werk uit de jaren dertig ligt in het verlengde van het klassieke figuratieve werk van haar leermeester. In de jaren veertig ontwikkelde ze haar eigen stijl waarin vaak insectachtige en ook dunne vormen voorkomen. Ze is vooral bekend geworden door haar hybride figuren van mieren, sprinkhanen en spinnen met menselijke trekken.

 

 

 

 

                                                                                        rechts: Villa sur la route door Jean Dubuffet, 1957

 

 

 


 

Scottish National Gallery of Modern Art, Edinburgh  Schotland / Engeland

 

Foto’s: mei 2015

 

 

 

 

Startpagina BuitenbeeldinBeeld

 

 

Startpagina Beelden in Engelse Musea