Paar

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Untitled (Pair) door Rachel Whiteread, 1999

 

 

Fantoom-aanwezigheid

 

Het werk van Whiteread gaat over afwezigheid, haar afgietsels herinneren aan het bestaan van een object dat er niet meer is, zoals een badkuip, een stoel, een boekenplank, een huis. Haar werk gaat ook over aanwezigheid van het onzichtbare, ze maakte afgietsels van de ruimtes onder bedden, stoelen, rondom een bad en in dozen of een heetwater-kruik.

 

De twee elementen zijn afgietsels van een obductietafel in een mortuarium. De een heeft een licht hol oppervlak waardoor lichaamsvloeistoffen naar het uiteinde afvloeien, de ander is een afgietsel van de eerste en heeft daarom een licht bol oppervlak. Daarmee representeren ze ook het mannelijke en vrouwelijke, als twee partners staan ze naast elkaar, als twee graftombes in een middeleeuwse grafkelder. Ze verwijzen naar verbondenheid en naar de dood.

 

 

 

 

 

 

Whiteread over de betekenis van haar werk: “I have never said about my sculptures that they 'mean' anything specific – critics like to ascribe specific meanings to things, a process that is exactly the reverse of what I try to do in my work.”

 

 

 


 

Rachel Whiteread (1963)

 

Wikipedia

 

 

Whiteread is de eerste vrouwelijke Turner-prijswinnaar (1993) en een van de ‘Young British Artist’ die Saachi in de jaren negentig lanceerde. Andere kunstenaars die tot de YBA gerekend worden zijn onder andere Damien Hirst, Tracy Emin, de Chapman brothers en Sarah Lucas.

 

 

 

 

 

 

 


 

Scottish National Gallery of Modern Art, Edinburgh  Schotland / Engeland

 

Foto’s: mei 2013

 

 

 

Startpagina BuitenbeeldinBeeld

 

 

Startpagina Scottish Gallery, Edinburgh