Paar Untitled
(Pair) door Rachel Whiteread, 1999 Fantoom-aanwezigheid Het werk van Whiteread gaat over
afwezigheid, haar afgietsels herinneren aan het bestaan van een object dat er
niet meer is, zoals een badkuip, een stoel, een boekenplank, een huis. Haar
werk gaat ook over aanwezigheid van het onzichtbare, ze maakte afgietsels van
de ruimtes onder bedden, stoelen, rondom een bad en in dozen of een
heetwater-kruik. De twee elementen zijn
afgietsels van een obductietafel in een mortuarium. De een heeft een licht
hol oppervlak waardoor lichaamsvloeistoffen naar het uiteinde afvloeien, de
ander is een afgietsel van de eerste en heeft daarom een licht bol oppervlak.
Daarmee representeren ze ook het mannelijke en vrouwelijke, als twee partners
staan ze naast elkaar, als twee graftombes in een middeleeuwse grafkelder. Ze verwijzen naar verbondenheid en
naar de dood. Whiteread over de betekenis van haar werk: “I have never said about my
sculptures that they 'mean' anything specific – critics like to ascribe
specific meanings to things, a process that is exactly the reverse of what I
try to do in my work.” Rachel Whiteread (1963) Whiteread is de eerste vrouwelijke Turner-prijswinnaar (1993) en een van de ‘Young British Artist’ die Saachi in de jaren negentig lanceerde. Andere kunstenaars die tot de YBA gerekend worden zijn onder andere Damien Hirst, Tracy Emin, de Chapman brothers en Sarah Lucas. Scottish
National Gallery of Modern Art, Edinburgh
Schotland / Engeland Foto’s:
mei 2013 Startpagina BuitenbeeldinBeeld Startpagina Scottish Gallery, Edinburgh |