Henry Moore enkele werken van de tentoonstelling Middelheim 1999 Reclining mother and child door Henry Moore, 1975-76 gegoten in een editie van 8
Natuur Naast de menselijke figuur werd Moore geïnspireerd door de natuur: “Het observeren van de natuur is een onmisbaar onderdeel van het leven van de kunstenaar. het vergroot zijn kennis van vormen, het houdt hem fris en voorkomt dat hij alleen maar naar formules gaat werken, het voedt zijn inspiratie. De menselijke figuur interesseert me het meest, maar bij het bestuderen van voorwerpen uit de natuur, zoals kiezels, rotsen, beenderen, bomen, schelpen, zijn me de grondprincipes van vorm en ritme duidelijk geworden. Kiezels en rotsen laten zien hoe de natuur de steen bewerkt. Aan de gepolijste, door de zee afgeslepen stenen kunnen we zien hoe zij haar uitholt en uitschuurt, een en al asymmetrie.” Hill
arches, 1973 (oplage in brons: 4) Locking
piece, gezien door Hill arches, 1963-64 (oplage in brons: 4) Moore kreeg het idee voor Locking Piece door twee kiezelstenen die aan elkaar geklonken leken. Het waren twee afzonderlijke stenen, maar ze ‘pasten’ in elkaar en haakten daarom aan elkaar. Henry Moore
(1898-1986) Reclining mother and child, 1975-76 Middelheim,
Antwerpen Foto’s: mei 1999 Startpagina Buitenbeeldinbeeld |