Henry Moore

 

enkele werken van de

tentoonstelling Middelheim 1999

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Reclining mother and child door Henry Moore, 1975-76

                                                  gegoten in een editie van 8

 

 

Ter gelegenheid van het 100e geboortejaar van Henry Moore is in het beeldenpark Middelheim bij Antwerpen het zomerseizoen daarop een tentoonstelling georganiseerd met monumentale openluchtwerken.

 

 

 

 

 

Moeder en kind

 

Belangrijke thema’s in het werk van Henry Moore zijn ‘Achteroverliggende figuur’ en ‘Moeder en kind’. In het beeld ‘Reclining mother and child’ komen beide thema’s samen. Moore zegt over zijn thema van moeder en kind:

 

“The ‘Mother and child’ idea is one of my two or three obsessions, one of my inexhaustible subjects. This may have something to do with the fact that the ‘Madonna and Child’ was so important in the art of the past and that one loves the old masters and has learned so much from them.

 

But the subject itself is eternal and unending, with so many sculptural possibilities in it – a small form in relation to a big form protecting the small one, and so on. It is such a rich subject, both humanly and compositionally, that I will always go on using it.”

 

 

 

 

 

 

Mother and child: Block Seat, 1983-84

editie in brons: 10

 

 

 

Natuur

 

Naast de menselijke figuur werd Moore geïnspireerd door de natuur: “Het observeren van de natuur is een onmisbaar onderdeel van het leven van de kunstenaar. het vergroot zijn kennis van vormen, het houdt hem fris en voorkomt dat hij alleen maar naar formules gaat werken, het voedt zijn inspiratie. De menselijke figuur interesseert me het meest, maar bij het bestuderen van voorwerpen uit de natuur, zoals kiezels, rotsen, beenderen, bomen, schelpen, zijn me de grondprincipes van vorm en ritme duidelijk geworden. Kiezels en rotsen laten zien hoe de natuur de steen bewerkt. Aan de gepolijste, door de zee afgeslepen stenen kunnen we zien hoe zij haar uitholt en uitschuurt, een en al asymmetrie.”

 

 

 

 

                            Hill arches, 1973 (oplage in brons: 4)

 

 

 

 

                            Locking piece, gezien door Hill arches, 1963-64 (oplage in brons: 4)

 

 

Moore kreeg het idee voor Locking Piece door twee kiezelstenen die aan elkaar geklonken leken. Het waren twee afzonderlijke stenen, maar ze ‘pasten’ in elkaar en haakten daarom aan elkaar.

 

 

 


 

Henry Moore (1898-1986)

 

Wikipedia

 

 

 

 

                                   Reclining mother and child, 1975-76

 

 

 


 

Middelheim, Antwerpen

 

Foto’s: mei 1999

 

 

 

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina Henry Moore