Pop

 

 

 

 

 

 

 

 

 

La poupée door Hans Bellmer, 1935-36

 

 

Entartete kunst

 

Bellmer werd in zijn werk gedreven door zijn jeugd die beheerst werd door een tirannieke vader. Zijn vader was overtuigd nationaal-socialist en Bellmer maakte als reactie figuren die allesbehalve voldeden aan het arische ideaalbeeld. Hij maakte demontabele poppen die hij ook fotografeerde.

 

De fetish-achtige poppen van Bellmer waren voor een deel gebaseerd op de opera ‘The tales of Hoffmann’ door Jacques Offenbach. In het stuk wordt de held verliefd op een mechanische pop. Foto’s van de eerste pop van Bellmer werden in 1934 gepubliceerd in het surrealistische blad Minotaure en al snel werden de foto’s van het poppenbeeld even belangrijk als het beeld zelf.

 

 

 

 

Door kogelgewrichten zijn de ledematen buigbaar. De pop ligt er steeds weer iets anders bij.

 

 

 


 

Hans Bellmer (1902-1975)

 

Wikipedia

 

www.hans-bellmer.com

 

                                                           

 

 

Links: La poupée, ca 1936. Een met de hand ingekleurde foto van het tweede poppenbeeld door Hans Bellmer. Deze pop maakte hij in 1935 en fotografeerde vervolgens verschillende stadia van onttakeling, de pop verliest steeds meer van de ledematen. Op deze foto hangt de pop aan een boom met geamputeerde armen en benen, de scene roept een beeld van marteling, verminking en verkrachting op (Tate Modern, Londen).

 

Rechts: de koordanser door Joan Miró, het werk is opgebouwd rond een poppenlijfje

 

 

 


 

Centre Pompidou, Parijs

 

Foto’s:  2003

 

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld