Een tent opzetten

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A very touching moment (Pitching a tent) door Nathan Mabry, 2006

 

                               Tentoonstelling ‘Body language’, najaar-winter 2013

 

 

Stijlen stropen

 

De Modernisten uit de eerste helft van de 20ste eeuw waren zeer geïnspireerd door Afrikaanse, Pre-Columbiaanse en Oceanische kunst. Picasso en Henry Moore zijn sprekende voorbeelden. De moderne kunst bestuderend, raakte Nathan Mabry geïnteresseerd in hoe de niet westerse kunst ‘afgestroopt’ werd door de Modernisten. Hij begon zelf dit soort kunst in zijn werk te gebruiken.

 

Mabry: "My own personal 'style' is using the actual artifacts that the artists were looking at, as an approach. For me, it's more about questioning the ideas of authorship: who culturally owns these images? It's such a given for us, that no one actually questions where it came from. Modernism existed from these poached images, for the most part."

 

 

 

 

 

Visuele taal

 

Mabry maakte rond 2006 een serie werken onder de noemer ‘A very touching moment’. De sokkels baseerde hij op werk van Amerikaanse minimalisten als Carl André, Donald Judd en Sol LeWitt, de beelden op artefacten uit de Pre-Columbiaanse Moche-cultuur uit Peru. Deze structuur, moderne en oude kunststijlen gefuseerd, noemt de kunstenaar yin en yang. “It’s not meant to be a hierarchy but a way of suspending the logic of time, bringing together cultures from the 1960s and the 1500s, before the colonization of Peru.” Deze beelden hebben evenals veel Moche-artefacten een erotische of seksuele ondertoon, of boventoon.

 

Mabry: "I'm not making a statement. I'm not mocking, I'm just using the visual language, using the visual metaphors. [..] You can focus on the beauty of the aesthetics, you can focus on the combinations, there's a lot of different routes to go. [..] It's art history, but with my own fucked-up language."

 

 

 

 

 

De kus

 

De tongzoen heeft ook effect op een ander lichaamsonderdeel van de mannelijke figuur: ‘Pitching a tent’. Het werk verwijst naar het beeld ‘De kus’ van Brancusi. De sokkel bestaat uit twee Donald Judd-stoelen die contra-gestapeld op de zijkant liggen.

 

 

 


 

Nathan Mabry  (VS, 1978)

 

Wikipedia

                                       

 

                                                                                        

 

 


 

Saatchi Gallery, Londen

 

Foto’s: november 2013

 

 

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina Beelden in Engelse Musea