Vogelvrouw

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Femme oiseau door Karel Appel, 1947

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De vogelvrouw is een van de eerste beelden van Appel. Hij maakte het beeld voordat de Cobra-groep geformeerd werd. De vogel is een steeds terugkerend thema in zijn werk, het refereert aan vrijheid. In de hongerwinter schreef hij een gedicht met de regel ‘Ik wou dat ik een vogel was’.

 

Foto links en onder: In 1946-47 trof fotograaf Dirk de Herder het beeld (gips) samen met een cycloop aan op het zolderatelier van Appel aan de Oudezijds Achterburgwal in Amsterdam. Ook de cycloop (‘Vrouwenkop’) is later in brons gegoten, het is in bezit van het Stedelijk Museum Amsterdam.

 

In die jaren maakte hij ook assemblages en reliëfs van blokjes hout en ander afval, hij was daartoe geïnspireerd geraakt door het werk van Kurt Schwitters en Picasso. Na een bezoek aan Parijs waar hij najaar 1947 een expositie zag met uitingen van geesteszieken, begon hij ‘primitief’ te schilderen en maakte ook  primitieve beelden, houten figuren die hij beschilderde en bespijkerde.

 

 

 

 

                                    

 

 

 

 


 

Karel Appel (1921-2006)

 

Kapperszoon Karel Christiaan Appel, geboren in de Amsterdamse Dapperbuurt, werd vlak voor de oorlog het huis uitgestuurd omdat hij wilde gaan schilderen. Appel meldde zich in 1940 aan bij de Rijksacademie voor Beeldende Kunsten, waar hij Constant en Corneille ontmoette. Dat leidde in 1948 tot de oprichting van de Nederlandse Experimentele Groep en later van CoBrA - genoemd naar de steden Copenhagen, Brussel en Amsterdam -. Naast Appel bestond deze groep onder andere uit Corneille, de Belgen Dotremont en Noiret en de Deense kunstenaar Asger Jorn. CoBrA vernieuwde de schilderkunst drastisch.

 

Appel schilderde en beeldhouwde en begon te experimenteren met collages van gevonden voorwerpen. Hij ontwikkelde vanuit het zogenoemde primivistisch expressionisme van CoBrA een vorm van ‘action painting’ met figuratieve elementen. Zijn bekendheid groeide tot ver over de landsgrenzen.

 

In de loop van jaren zestig veranderde het karakter van zijn werk: hij schilderde volledig abstract of juist uitgesproken figuratief. De kleuren werden fel, dun en gelijkmatig in vlakken opgebracht. Behalve schilderijen, gouaches en litho's maakte Appel in die jaren enorme, felgekleurde beelden en reliëfs van gips, hout, aluminium en polyester die mensen of dieren voorstelden.

 

Wikipedia

 

 

 

 

 

 

 


 

Beeldenpark Kasteel het Nijenhuis te Heino, museum de Fundatie

 

Foto’s: juli 2012

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina Beeldentuin Kasteel het Nijenhuis, de Fundatie