Gevecht

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De worstelaars door Carasso, ca 1957

 

 

Heftig gevecht

 

Op de tentoonstelling Sonsbeek ’58 toonde Carasso dit beeld van worstelaars in gevecht. In eerdere edities van de beeldententoonstelling liet hij voornamelijk vrouwen zien: in 1949 een hurkende vrouw, in 1952 een liggende vrouw en in 1955 eveneens een liggende vrouw en een stier. Bij de vechtende worstelaars gaat het er heftig aan toe, een strijder houdt met zijn ene hand het hoofd van zijn opponent vast en drukt met zijn andere hand een duim in het oog van zijn tegenstander.

 

 

 

 

 

 

Abstract versus figuratief

 

Waarom Carasso voor een beeld van een gevecht koos in plaatst van voor zijn geliefde thema van vrouwenbeelden, ligt mogelijk in het gevecht dat hijzelf voerde in de beeldhouwwereld. In de loop van de jaren vijftig won de abstracte kunst aan invloed ten koste van de figuratieve kunst. In 1952 won Carasso de opdracht voor het koopvaardijmonument in Rotterdam met zijn ontwerp ‘de boeg’ ten koste van abstracte ontwerpen van Wessel Couzijn en Wim Reyers. Dat gaf commotie in de kunstwereld en de verontwaardiging richtte zich op de persoon Carasso nadat hij in 1953 een artikel met de titel ‘De knuppel in het hoenderhoek’ had gepubliceerd.

 

In het artikel bekritiseerde Carasso het promoten van stijlrichtingen (lees abstract) van bovenaf. Hij kaartte het dwingende karakter aan van trends in stijl. Volgens Carasso was de abstracte kunst niet dé stijl van de huidige tijd, maar één van de stijlen en dat standpunt werd hem niet in dank afgenomen. De strijd die gaande was tussen abstractie en figuratie werd met het artikel aan de oppervlakte gebracht. Carasso hoopte een discussie op gang te brengen maar Wessel Couzijn met enige medestanders richtte zich tot de Nederlandse Kring van Beeldhouwers met het verzoek Carasso te royeren. Carasso zou de goede verstandhouding tussen beeldhouwers onderling hebben verstoord. Het verzoek werd niet ingewilligd maar de scheiding in de kampen abstact en figuratief (figuratief werd gezien als conservatief) was het resultaat.

 

 

 

 

 

 

 


 

Frederico Carasso (1899-1969)

 

Carasso ontvluchtte in 1922 zijn vaderland Italië voor het fascisme van Mussolini en vestigde zich in 1934 in Amsterdam. Na de oorlog werd Carasso bekend als maker van het Koopvaardijmonument in Rotterdam en als hoogleraar aan de Jan van Eyck Academie in Maastricht. Hij speelde een belangrijke rol bij de introductie van de internationale, moderne beeldhouwkunst in Nederland.

 

Wikipedia: Carasso                www.carasso.nl

 

 

 

 

 

 

 


 

Museum de Fundatie, Zwolle

 

Foto’s: december 2013

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina Beelden in Museum de Fundatie