Tafel voor de ridders van de wanhoop

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tafel voor de riddes van de wanhoop (VERZET) door Jan Fabre, 2006

 

 

Ridders, krijgers en wijze uilen

 

Het eerste idee voor de tafel stamt uit de jaren tachtig. De berichtgeving van de Fundatie is verwarrend omtrent het jaar van realisatie. In het jaarverslag over 2010 wordt 2006 als jaar van oorsprong genoemd, in de tentoonstellingstekst staat dat de tafel uit het jaar 2010 dateert. Mogelijk wordt daar het jaar van verwerving bedoeld. Het kunstwerk met het woord verzet staat in de statige Grote Sael van Kasteel het Nijenhuis. Deze Tafel nummer 5 komt uit een serie van zeven.

 

In Fabres denkmodellen van 1987 maakt de verzetstafel deel uit van een drieluik. Fabre had ook tafels voor de Krijgers van de Schoonheid en de Raad van de Zeven Wijze Uilen voor ogen, met respectievelijk de woorden kwetsbaarheid en schoonheid erop. Voorlopig is echter alleen de verzetstafel gerealiseerd.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Geen macht zonder verzet, geen verzet zonder macht

 

Uit de begeleidende tekst: “Fabre heeft de tafel met de stoelen gecreëerd voor de kunstenaar die hij ‘de ridder van de wanhoop ‘ noemt. In het tafelblad is het woord VERZET uitgesneden, terwijl in de zittingen van de stoelen de grillige vorm van een adelaarsklauw is uitgespaard. “Je praat over kunst aan de tafel van verzet met je kont op de macht!”, zo wil Fabre. De tafel is een reflectie op de gecompliceerde positie van de kunstenaar, maar uit ook geloof in zijn missie.

 

Fabre refereert aan de Arthur-legende en het ideaal van de onmogelijke queeste waar een groep strijders zich rond verzamelen. De bic-kleur verwijst naar de blauw-tint van het moment tussen dag en nacht waarin grenzen vervagen en alles mogelijk wordt, terwijl de adelaarsklauw verwijst naar de macht. Er is geen macht zonder verzet, geen verzet zonder macht.”

 

 

 


 

Jan Fabre (1958. B)

 

Wikipedia

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vingerafdrukken

 

In de tafel van ruim 600 kilo – een stoel weegt 35 kilo – is laag voor laag een reliëf ingebakken van handafdrukken in blauwe bic-inkt, afdrukken van Fabre zelf en van kinderen.

 

 

 

 

 

 

 


 

Kasteel het Nijenhuis te Heino, museum de Fundatie

 

Foto’s: juli 2012

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina Beelden in Museum de Fundatie