Garçon

 

 

 

 

 

 

 

 

Boy door Henri Gaudier-Brzeska, 1912-1913

 

                                 Henri Gaudier nam de achternaam aan van de door hem aanbeden Sophie Brzeska.

 

 

 

 

 

Veiliggesteld

 

Jim Ede (Harold Stanley Ede, 1895-1990) was kunstverzamelaar; hij overleefde de Eerste Wereldoorlog, in tegenstelling tot Henri Gaudier. Hij verwierf veel kunst die in die tijd grotendeels ondergewaardeerd werd, vooral het werk van Henri Gaudier wist hij veilig te stellen uit de nalatenschap van Sophie Brzeska in 1925. Nu bevat de Kettle’s Yard Collection van de University Cambridge een relatief grote verzameling van het werk van Gaudier-Brzeska dankzij Ede.

 

 

 

 

 

Gezien de steun onder de billen, lijkt het er op dat het gaat om een hoog-reliëf dat bedoeld was om rechtop te staan: het gaat vermoedelijk om een zittende, opzij leunende jongen.

 

 

 

Van het beeld van de jongen in marmer lijken geen afgietsels te zijn gemaakt. In de relatief grote verzamelingen van werk van Gaudier-Brzeska (Kettle’s Yard Collection en collectie Centre Pompidou) komen vele nagietingen voor, maar niet van dit beeld.

 

In deze en andere collecties komt wel het hoofd van een jongen voor (links), het zou een voorstudie kunnen zijn.

 

Links: Head, 1913 (postume gieting, 1964); Foto en collectie: de Kettle’s Yard Collection

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Henri Gaudier-Brzeska (Fr, 1891-1915)

 

Wikipedia

 

 

Vorticisme

 

Met tien anderen richtte Gaudier-Brzeska in 1914 de eerste Britse avant-garde beweging op, het Vorticisme. De stijl had wortels in het Kubisme maar wordt gezien als een variant op het Futurisme. Vanwege de Eerste Wereldoorlog viel de groep al snel uiteen.

 

 

 

 

 

 

 


 

Museum de Fundatie, Zwolle

 

Foto’s: februari en december 2015

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina Beelden in Museum de Fundatie