(Be)spiegelingen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Reflections of youth door Joseph Klibansky, 2016

 

 

Eeuwig jong

 

Klibansky: 'Speelsheid is de rode draad in mijn werk. Ik heb zelf dat kinderlijke in me. Het enthousiasme waarmee een kind naar de wereld kijkt, dat hoop ik nooit te verliezen.' Steekwoord: #foreveryoung  Hij werkt graag met sprookjes- en stripfiguren, dieren en astronauten. In dit werk heeft hij de Disneyfiguur Bambi (© Walt Disney Company) gebruikt.

 

 

                                  2017    

 

                                   #foreveryoung                       

 

 

 

 

                                                           2017

 

                                                                                                     #foreveryoung

 

Narcissus

 

Kunsthistoricus en directeur van Museum de Fundatie Ralph Keuning heeft een eigen verklaring voor het werk, in het Reformatorisch Dagblad van 22 maart 2017 zegt hij: “Het is een beeld met een kunsthistorisch motief: de narcist die zichzelf spiegelt, bewondert en verlangt naar de eeuwige jeugd.” En over de maker: “Hij leeft zijn eigen werk, creëert een eigen beeld van de wereld en is daarom een fenomeen.”

 

Een treffende omschrijving hoewel Narcissus zijn ogen niet van zichzelf kon afhouden maar Bambi niet naar zijn spiegelbeeld kijkt. Klibansky omarmde zelfs de typering van Keuning en verving zijn hashtag #foreveryoung met #vanity.

 

 

                                   2017

 

                                                                                         #vanity

 

 

 

                                                                                                       uit de serie 'Icons of Optimism'

 

 

 


 

Joseph Klibansky (1984)

 

www.josephklibansky.com/nl

 

 

 

Disney

 

De Disney-organisatie houdt een scherp oog op zijn auteursrechten. Klibansky heeft gemeld dat Disney contact heeft opgenomen en dat het tot een samenwerking gaat komen.

 

 

     

   

 

Merchandise

 

18 November 2018 bestaat Mickey Mouse 90 jaar en Disney viert het jubileum onder andere met het uitbrengen van limited-edition-merchandise. 

 

Klibansky (oktober 2016): “Het is volgend jaar het 90-jaar bestaan van Mickey Mouse en ze willen graag dat ik een sculptuur maak die ze ook vanuit het hoofdkantoor willen promoten, willen neerzetten. En daarnaast een beetje kijken of een limited edition, een soort van merchandising kunnen doen, een aantal figuren kunnen ontwikkelen met Klibansky-X-Disney-samenwerking.”

 

                       

 

                                                                    Instagram 19 november 2017

 

 

 


 

Museum de Fundatie, Zwolle

 

Foto’s: februari 2017

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina Beelden in Museum de Fundatie