Solidariteit

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ontwerp voor het Voldersmonument of Solidariteit door George Minne, 1898

 

 

 

 

                                 achtergrond: Suzanne Daeye door Hippolyte Daeye, 1924

 

 

 

Van de site Vlaamse kunstcollectie:

 

In 1898 ontwierp George Minne voor de Partie Ouvrier Belge een monument voor de plots overleden journalist en socialistische voorman Jean Volders (Brussel 1855 - Schaarbeek 1896). Het project toont twee naakte, wijdbeens staande jonge mannen die elkaar in evenwicht houden op de voorplecht van een schip. In zijn schetsboek uit 1894-1898 vinden we niet minder dan 16 studietekeningen voor dit project. Als Minne verneemt dat men niet akkoord gaat met het voorgestelde thema, vernielt hij het drie meter hoog project in gips onder de ogen van Henry Van de Velde. Het kleinere gipsmodel wordt dat jaar nog tentoongesteld op de expositie Arts and Crafts in Den Haag onder de titel Solidarité. Er bestaan eveneens versies in brons en marmer.

 

 

 

 

 

 

Minne volgde lessen in architectuur en kunstschilderen, maar kort na zijn studie stapte hij over op beeldhouwkunst en maakte beelden die geheel losstonden van de academische traditie. Hij probeerde het melancholische, het mystieke te verbeelden. Een recentie bij een tentoonstelling in 1889:

 

‘De kunstenaar die de zonderlingste beeldhouwwerken heeft tentoongesteld, is Joris Minne van Gent. Zijn groepje getiteld: GEBED, en zijn standbeeldje, voor opschrift dragende: GEWOND, zijn twee stukken die waarlijk zonderling mogen heten. De bezoeker schudt onbegrijpend het hoofd en vraagt zich af tot welke wereld behooren deze wezens? Niet dat de jonge kunstenaar er onmensen van gemaakt heeft, dat niet, maar hun vorm, hunne gestalte, hunne houding, zelfs hun verstandelijk uitzicht, gaat volkomen buiten hetgeen wij dagelijks voor oogen hebben.’

 

 

 


 

George Minne (1866-1941)

 

Wikipedia

 

 

Minne wilde in 1890 graag in de leer bij Rodin, maar werd afgewezen in waarderende bewoordingen. Een paar jaar later maakte hij een nieuwe start door een opleiding beeldhouwen te volgen aan de Academie. Hij streefde naar vereenvoudiging in zijn beelden om daarmee de expressie te verhogen, hij reduceerde en abstraheerde. Hij maakt treurende, in zichzelf gekeerde mystieke figuren, pieta’s en moeder en kind-beelden. Dat zijn belangrijk thema’s in het symbolisme, een stroming waar hij toe gerekend wordt. De jaren tussen 1896 en 1900 worden gezien als zijn meest creatieve. Toen hij rond de eeuwwisseling succes begon te krijgen in Europa, had hij zijn belangrijkste werk al gemaakt.

 

 

 

 

 

 

 


 

Museum de Fundatie, Zwolle

 

Foto’s: februari 2015

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina Beelden in Museum de Fundatie