Femie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Model (gips) voor Femie leunend op elleboog door Charlotte van Pallandt, 1929

 

 

In 1926 bezoekt Charlotte van Pallandt in Parijs de academie van André Lhote die in de kubistische trant werkt. Ze leert er tekenend zittende en staande figuren op te bouwen uit vlakken. In 1927 keert ze terug in Den Haag en gaat op eigen houtje beeldhouwen. In het begin is in de stilering van de beelden het kubisme nog aanwezig, zoals in Femie leunend op de elleboog uit 1929. Het uiteindelijke teakhouten beeld (1932) is in bezit van Museum de Lakenhal in Leiden. In 1935 keert ze terug naar Parijs om te studeren onder Charles Malfray.

 

Leermeester

 

de Telegraaf  21 maart 1959:

 

Van Pallandt zegt dat zij alles te danken heeft aan de grote Franse beeldhouwer Charles Malfray, bij wie ze in de jaren voor de laatste oorlog les gehad heeft aan de academie Ranson in Parijs. “Malfray leerde mij het beeld zien als één geheel, en hij wees mij op de constructie.”

 

“Ik zoek in de plastiek vooral naar de richtingen, waarin de vormen zich bewegen. Een menselijk lichaam of een kop bestaat uit honderden grote en kleine vlakken, die alle onder een bepaalde hoek tegen elkaar staan. Dit vormenspel van elkaar kruisende en tegen elkaar botsende lijnen en vlakken, dat wij waarnemen van alle kanten van waaruit we het levend model bestuderen, stelt mij in staat een plastiek te maken, die werkelijk vrij staat, d.w.z. een plastiek, die niet alleen aan één kant interessant is, maar waar we rondom kunnen wandelen en dan van alle kanten één organisch geheel wordt.”

 

 

 

 

 

 

Wederzijdse waardering

 

Dirk Hannema, de grondlegger van de collectie van museum De Fundatie, had grote waardering voor de beeldhouwkunst van Charlotte van Pallandt. Hij kocht werk van haar aan, maar kreeg ook werk cadeau, waarmee Van Pallandt haar waardering voor hem liet blijken. In 1974 liet Hannema zich door Charlotte van Pallandt portretteren. Het gips voor het Wilhelmina-beeld, een schenking van Van Pallandt, wordt in Kasteel het Nijenhuis te Heino (onderdeel van museum De Fundatie) bewaard.

 

 

 


 

Charlotte van Pallandt (1898-1997)

 

Wikipedia

 

 

Van Pallandt over haar manier van werken:  “Ik werk voornamelijk met figuur en portret. Het gaat mij om de vorm, hoe verkrijg ik een prachtig gespannen vorm om tot een sterke expressie te komen, die enigszins benadert wat ik voel.  Het gaat om een drie-dimensionale compositie, volumes hangen met elkaar in een nauw verband.”

 

Toen zij stierf werd van Pallandt gememoreerd als ‘de beeldhouwkunstige moeder des vaderlands’ en ‘de koningin van de Nederlandse beeldhouwkunst’.

 

 

 


 

Kasteel het Nijenhuis te Heino, museum de Fundatie

 

Foto’s: juli 2012

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina Beelden in Museum de Fundatie