Blob and bone

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Blob and bone door Adam Colton, 2002

 

 

De vorm van het lichaam is een belangrijk uitgangspunt in het werk van Colton. Zijn beelden zijn vaak gebaseerd op fragmenten die uitvergroot zijn, de blobs. Het gaat daarbij om oppervlak, ruimte en struktuur, niet om het uiterlijk van het lichaam. De latere blobs hebben vaak ronde vormen met gezwollen oppervlak. Wisselende lichtinval tonen de beelden steeds anders. Colton kiest bewust voor ondefinieerbaarheid van de sculpturen. De toeschouwer  wordt hierdoor uitgenodigd zelf te associëren.

 

 

 

 

De fietsende – Duitstalige-  jongen wordt opgewacht door zijn moeder en zusje. Vraag van de moeder:

wil je eerst naar het museum en dan eten, of eerst eten en dan naar het museum. Stilte.

Dan het antwoord op gebiedende toon: Ik wil niet naar het musem.

 

 

 


 

Adam Colton (1957, Engeland)

 

adamcoltonsculpture.blogspot.com                               Wikipedia

 

 

Wending

 

Een wending in het oeuvre van Colton. Zijn nieuwe beelden lijken op beenderen en schedels: een reusachtig stuk mergpijp, een flinke schijf bot. Althans zo lijkt het. Ondanks hun formaat en kleur is vrijwel meteen duidelijk dat het niet gaat om botten van olifanten, dinosaurussen of andere grote dieren. Het is alsof Colton een stukje bot onder een microscoop heeft gelegd, de structuur ontrafeld en die vervolgens vertaald naar zijn beelden op een geheel eigen en intuïtieve wijze.

 

Van jongs af aan is Colton gefascineerd door botten. Voor hem vertonen ze overeenkomst met het gesteente van de bergen die hij als kind met zijn familie in het Noorden van Engeland beklom. De in- en uitwendige structuren van zowel gesteente als botten zijn tegelijkertijd hard en zacht, dood en levend, oud en nieuw. Bovendien vertonen deze (oer)structuren op een bepaalde manier een verband met de wijze waarop ons doen en denken in elkaar steekt. Voor Colton bestaan er duidelijk parallellen tussen die oerstructuren en het leven zelf. Vandaar zijn poging die structuren tot op het bot te ontleden en er op een vereenvoudigde manier opnieuw vorm aan te geven.

(gebaseerd op Trouw: 22 februari 2001)

 

 

 

 

 

 

 


 

Ingang Museum Kröller Müller,  Otterlo, de Hoge Veluwe:   Wikipedia

 

Foto’s:  mei 2011

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld