Ontvangstbalie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Henry, de Statistocraat door Joep van Lieshout, 2016

 

Uitgesproken

 

In 2016 bestond de Vriendenvereniging van het Gemeentemuseum 150 jaar. Ter ere van het jubileum is een ontvangstbalie geschonken voor de hal van het museum dat in 1935 ontworpen werd door de architect Berlage. De balie is een kunstwerk van Joep van Lieshout.

 

Museumdirecteur Benno Tempel: “Bij veel musea is de ruimte waar men binnenkomt niet wezenlijk anders dan de entreehal van een station of vliegveld. We hebben daarom de brutaalste kunstenaar van Nederland gevraagd om iets te ontwerpen tegen deze algemene tendens in. Het resultaat is een uitgesproken ontvangstbalie die er geen twijfel over laat bestaan: dit is een plek voor de kunsten.”

 

 

 

 

 

 

Knipoog

 

In een arttube-video zegt de directeur bij een schaalmodel: “Dit is z’n hoofd, dit zijn z’n armen, dit is z’n piemel. Toen Joep van Lieshout met dit ontwerp aankwam, vond ik het wel aardig, maar toen kwamen de tekeningen op tafel en bleek hoe groot het zou worden, toen dacht ik ‘pwoah, dat is veel te groot’.” Maar de directeur raakte overtuigd omdat veel mensen vergeten in de mooie hal omhoog te kijken: “Hij heeft gelijk, het moet de hoogte in, je moet die ruimte benadrukken“. Elders: “De nieuwe ontvangstbalie stuwt de blik omhoog en zet daarmee de monumentale hal in een nieuw perspectief.”

 

 

 

 

 

Joep van Lieshout: “Het beeld heet Henry naar Henry van de Velde die natuurlijk zijn [Berlage] net iets jongere concurrent was.” Benno Tempel: “Henry van de Velde, die Belgische architect, heeft hij als een soort Trojaans paard het museum ingereden. Henry, de grote tegenstrever van Berlage, staat daar nu pontificaal in het allermooiste gebouw van Berlage.”

 

Tempel in een persbericht: “Artistiek waren Berlage en Van de Velde verwant: beiden zochten in hun werk naar het opheffen van de scheiding tussen kunst en gebruiksvoorwerp, en naar architectuur als een Gesamtkunstwerk. Tegelijkertijd waren zij concurrenten als het op grote opdrachten aankwam – vooral waar het musea betrof. Ook Berlage maakte immers een (niet-uitgevoerd) ontwerp voor het Kröller-Müller Museum, en met Henry, de Statistocraat heeft Van de Velde nu zijn stempel op het Gemeentemuseum gedrukt.”

 

 

 

 

 

 

Pastiche op chicken fucker

 

Het werk is ook een knipoog naar de fotograaf Paul Blanca (1958) die eind jaren tachtig bekend  werd met confronterende en gewelddadige zelfportretten. Op een van deze gefotografeerde zelfportretten verkrachtte hij een kip: ‘Self portrait, chicken fucker’ (1989).  Beeld en balie laten zich – tongue in cheek – daarmee ook lezen als ‘Welkom in de Tempel van Sodom en Gomorra’ of andersom. Tempel kwalificeerde van Lieshout in het persbericht bij de presentatie van het werk al als de brutaalste kunstenaar van Nederland.

 

 

 


 

Joep van Lieshout (1963, Nederland),  Atelier van Lieshout (sinds 1995)

 

www.ateliervanlieshout.com,     Wikipedia AVL,      Wikipedia JVL

 

 

 

 

 

 

 


 

Gemeentemuseum, den Haag

 

Foto’s: december 2016

 

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina Beelden in Gemeentemuseum, Den Haag