In elkaar

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Into one-another II to P.P.P. door Berlinde de Bruyckere, 2010-2011

 

 

Pier Paolo Pasolini

 

De beelden van “Into One-Another” zijn op Pasolini [Italiaanse filmregisseur] geïnspireerd. De films van Pasolini leunen zwaar op passie. Een galerie van De Bruyckere: “His works are parables for the degradations of modern society and the ways in which mass commercialization of the human body and sexuality can lead to the destruction of both spirituality and eros.”

 

De Bruyckere: “Een zielsverwant hoeft niet altijd gelinkt te zijn aan een tijdsfactor – iemand die nu leeft – of die je persoonlijk kent. Soms kan je door een soort toeval ook iemand gaan ontdekken of herontdekken. Ik had op mijn 21e reeds al de films van Pasolini gezien – en echt opgegeten -. Maar na het zien van ‘Salò’, wilde ik er niets meer mee te maken hebben. Later zei een curator: ‘De manier waarop je werkt, doet mij aan Pasolini denken.’ Pasolini bleef me altijd raken, maar pas recent was het moment er klaar voor om er iets mee te doen. Ik heb dan al zijn films gekocht en bekeken.”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De Bruyckere gebruikte voor de serie ‘Into one-another’ professionele dansers als modellen. Ze liet in de beelden steeds twee lichamen in elkaar overvloeien. In dit werk (nummer II) is het niet te onderscheiden of de lichamen worstelen om van elkaar los te komen of zich juist angstig aan elkaar vastklampen.

 

 

 


 

Berlinde de Bruyckere (1964)

 

Wikipedia

 

De Bruyckere volgde haar studie aan het Sint Lucas in Gent. In 2003 was haar werk voor het eerst te zien in het Italiaans Paviljoen tijdens de Biënnale van Venetië en brak ze internationaal door. In 2013 keerde zij terug naar Venetië om haar land te vertegenwoordigen in het Belgisch Paviljoen.

 

 

 

 

 

 

 


 

Gemeentemuseum, den Haag

 

Foto’s: september 2016

 

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina Beelden in Gemeentemuseum, Den Haag